Highland games

Gratis Oban whisky proeven! Buitenkansje.

Gratis Oban whisky proeven! Buitenkansje.

Dag vier in Oban, Ad wil dat niet geloven. Ik moet het hem dag voor dag & activiteit uitspellen en voorrekenen voor hij mij met tegenzin gelooft. Voor zijn gevoel zijn we pas twee nachten op deze camping. Maar het zijn er al drie en er komt er nog een. Mijn dagboek bewijst zijn nut. Vandaag zijn de Oban Highlands games. £8,- pp. Ad twijfelt, ik twijfel. Geen idee wat dat inhoudt. De optocht zal bij het station beginnen, door de regen ziet het er niet echt aantrekkelijk uit. Dan klaart het op en ziet het verzamelen van de doedelzakken en vips in hun schotse kilts heel boeiend uit. We gaan mee achter de muziek (schotse doedelzakken) aan. Als we de auto daar kwijt kunnen gaan we toch en het lukt. We gaan en het is hartstikke gaaf. Vooral de zware mannen (een heeft een tekst met heavy events op zijn brede rug staan) die een soort van 5-kamp doen. Gooien met telefoonpalen, hamers, stenen en kogels aan een ketting. Laatste onderdeel is een gewicht die over lat van min 2 m hoog gegooid moet worden. De telefoonpalen zijn het meest spectaculair. Die moeten echt ‘doorstuiteren’ anders telt het niet. Na één ronde wordt de paal vervangen voor een zwaardere. Slechts een van de zware jongens kan hem goed gooien. Heel het publiek leeft mee.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(De oudjes werden de hele dag liefdevol begeleid en gepamperd door een paar jonge frisse meiden. Niet dat de oudjes veel noten op hun zang hadden, iedereen zat tevreden te kijken)

Oban Highland Games – Ad was even weg. Kwam terug met koffie. Speciaal voor mij, vanwege mijn koffieontwenningsverschijnselen had hij de allersterkste besteld. 
“As strong as you can make it!” Dat werd een dubbele espresso extra strong. Toen Ad om de melk vroeg; 
“No can do, Sir. You asked for as strong as we can make it. No milk!” Poeh, mijn cafeïneplekje werd even heftig het zwijgen opgelegd.
 
Voor Ad ontdek ik iets dat zeker zo leuk is. Als ik in de grote tent rond ga kijken blijkt dat je gratis Oban whisky mag proeven. Nou hebben wij die allang geproefd en goedgekeurd maar nog een glaasje wil altijd wel. Terug bij de competitie bij het veld vertel ik het zo tussen heel casual aan Ad. Hij weet niet hoe snel hij ook naar die tent moet gaan. Terug verteld hij dat hij een goed gesprek had gehad over de whisky en dat behalve de Oban nog twee andere whisky’s mag proeven. Dalwhinnie en Tallisker. Uiteindelijk neemt hij er 5 van de kleine (10cc) glaasjes.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

(the Pipercompetitie gaat volcontinu door, regen of geen regen) Avondeten doen we bij McTavish. “More than a place to eat!” is hun slogan die mijn interesse opwekte toen ik er langsliep. Echt bijzonder vind ik het restaurant niet. De steak&kidney pie smaakt wel redelijk goed. 

 

Geef een reactie

