Met de Harry Potter trein naar Mallaig

Het Glenfinnan viaducht

Het Glenfinnan viaducht

(27/8/05) Vrij vroeg kom ik uit de tent. 8:30 willen we wegrijden om op tijd in Fort William te zijn. Ik ga douchen. Schone spijker- en onderbroek mee. Lekker hoor maar als ik bijna klaar ben besef ik dat ik aan alles gedacht heb, behalve een handdoek.

De pot met goud lag er niet ....

De pot met goud lag er niet ….

Fijn. Ik gebruik de vorige broek als handdoek. Als Ad eindelijk de slaapzak uit komt zit ik aan het meer te ontbijten.

Plank op schoot, boterhammetje, Lemon Curd, heerlijk. Verder weer geen mens (op Ad na) te zien. Iedereen slaapt nog of zit in de tent/caravan. Raar hoor. Het mooiste uitzicht alle kanten op, zonnetje, kans om Nessie te spotten… de meeste caravans/campers zijn uitgerust met een satellietschotel, tv en willicht ook een pc?

8:30 rijden we met de auto naar Fort William. Het uitzicht op het meer is fenomenaal. Stel je mag hier elke dag langs, zie je het dan nog? In Fort William parkeren we langs het water. Met onze laatste kleingeld kunnen we het parkeren betalen. Lopend door de winkelstraat richting het station scoren we espresso con panna (= espresso met slagroom), lekker!

Uitzicht in de haven van Mallaig. Is dat het eiland Skye in de verte? We weten het niet.

Glenfinnan viaduct, Lochaber.

De treinreis is fascinerend. Buiten de tunnels is het licht aan in de tunnels is het licht in de trein soms aan, soms niet. Op de heenreis denk ik Ben Nevis te zien. Maar dat denk ik wel 3 keer en er is er maar één. Zo’n 1400 m meter hoog en dus moet die wel opvallen.
Soms komt de rook en stoom van de loc de trein binnen, zeker op de terugreis.
Eindelijk komen we bij het viaduct. Voor zijn tijd een indrukwekkend bouwwerk en door de Harry Potter films wereldberoemd geworden.

De trein komt aan in Maillaig, havenplaats waar je verder kunt met de boot naar Skye. We gaan in de haven kijken of het eiland vandaag zichtbaar is. Verder is er niet veel te beleven.
Om de tijd door te komen belanden we in een pub. Koffie en een broodje garnalen, lekker! Misschien garnalen van eigen vangst?

Op tafel de onmisbare bruine saus. Naast de ketchup.

De drukte op het station valt mee. Geen hordes ouders met kleine kinderen. Er zijn wel kinderen maar ook opvallend veel volwassenen zonder. Waarschijnlijk was het niet zo bekend dat er deze zaterdag een extra rit is ingelast. Het is een gaaf oud treintje. We zitten behoorlijk achteraan. Vlak voor het eerste stationnetje gaan we over het mooie viaduct dat ook te zien is in de films over Harry Potter. Vanuit het raam een paar foto’s gemaakt.

Uitzicht op Loch Shiel. Beneden is nog net het monument voor Bonnie Prince Charlie te zien.

Terug met de trein naar Fort William. Vlak voor het beroemde viaduct gaat de zon weer schijnen en ik had achter in de trein op een vrij balkon een mooi plekje om foto’s te nemen. In bochten was de locomotief zichtbaar. Ik had een heel mooi plekje. Alle ander balkons waren bezet met andere fotografen die hetzelfde idee hadden als ik. Bij het stationnetje verwachtte ik weer dat we een pauze zouden hebben en ik ging op zoek naar Ad. Helaas was het geen pauze, alleen een rood sein. Snel wilde ik terug naar ‘mijn’ balkon, maar ze waren allemaal bezet, wat stom. Gelukkig waren er twee andere fotografen die wel beurtelings foto’s wilde nemen. Speciaal voor de fotografen ging de trein extra langzaam over het viaduct.

Glenfinnan viaduct, Lochaber.

 

Geef een reactie

