Zwart Wit

 

 

 

 

 

 

 

Geïnspireerd door het zwart/wit effect in de foto’s van de vogels van Ramirezi 

ga ik terug naar mijn fotoalbums. Toen mijn oudste zoon 2½ jaar was had hij halflang blond haar met een slag erin. Ik vond het prachtig en kon het niet opbrengen om hem te laten kortwieken zoals goede moeders van zonen dat in die tijd hoorde te doen. Hoeveel commentaar ik niet gehad heb over de lange haren van mijn zoons, ik was iedere keer weer stomverbaasd. Alsof de jaren zestig uit ieders geheugen gewist was.

Afijn, lang haar dat moet minimaal 2x per dag goed gekamd om klitten te voorkomen. Jos vond het vreselijk! Op een dag tijdens het haren kammen zei ik tegen hem dat als hij tegenwerkte zijn haar afgeknipt zou worden. Ik rekende erop dat hij dan zijn verzet zou staken. In plaats daarvan zei hij:
“Wanneer gaan we het afknippen? Ik wil mijn haar afgeknipt!”
Zucht. Wat jammer maar hij wou het zelf dus wij gingen naar de kapper. De kapster vond het ook jammer, hoorde dat Jos het zelf echt graag wilde en knipte alles eraf. Net geen stekelkoppie had ik gezegd. Jos zat stil in de kapperstoel en keek geïnteresseerd toe hoe hij helemaal gekortwiekt werd. Hij was er blij mee en dat maakte het voor mij weer goed. Thuis gekomen heb ik meteen een paar foto’s gemaakt. Dit was het jaar 1988, met een analoge camera dus. Het resultaat kreeg ik pas een paar weken later.
Vaak als ik mijn foto’s op ging halen wist ik niet precies meer wat ik ook al weer gefotografeerd had. Ik nam altijd rolletjes van minimaal 36 opnames.
Tot mijn grote verrassing had ik ook een foto van Jos gemaakt de dag voor we naar de kapper gingen. Heel toevallig had ik hem met zijn blonde haren voor een donkere achtergrond gezet en met zijn korte donkere haren voor een lichte achtergrond.

Jos ging toen naar een peuterspeelzaal in Barneveld. Een week of drie later vroeg een v/d andere kinderen waarom Jos niet meer kwam? Hij wilde met Jos spelen. De juffen hebben geprobeerd uit te leggen dat Jos met de korte haren dezelfde Jos was als die met de blonde krullen. Tevergeefs!

Geef een reactie

