Noga

Almond_NougatJarenlang woonde ik in Lunteren. Ik was daar samen met Ivon, een vriendin uit Barneveld per ongeluk terecht gekomen. We waren allebei in onmin met de huisbaas en gingen samen op zoek naar andere woonruimte.
Een adres was een boerderij buiten het dorp. De complete beneden verdieping stond leeg, 3 kamers en een keuken zodat Mandy, een 3e vriendin die ook op zoek was met ons mee kon.

Een paar jaar hebben we daar gewoond. Haar ouders hadden al jaren een 2e huisje in Frankrijk en Mandy sprak vloeiend Frans. Na het afronden van de opleiding vertrok Mandy naar Frankrijk om schapen te gaan hoeden en meer van dat soort activiteiten.
Ivon verhuisde daarna naar Deventer. Ik bleef in Lunteren en was toen net gelukkige eigenaresse geworden van een woonwagen, op zoek naar een paard om samen met de eerder gevonden prins naar Frankrijk te gaan.
Soms zong ik toen het liedje van de Amazing Stroopwafels;

“Ik ga naar Frankrijk en ik kom nooit meer terug!”

Afijn, mijn prins en ik hebben een jaar door Frankrijk getrokken voor we terug gingen naar Lunteren om daar te blijven. Ivon was ook een paar keer naar Frankrijk gegaan om zowel Mandy als mij op te zoeken. Liftend, en zo had ze een Frans vriendje gevonden, Olivier. Ivon heeft nog braaf geprobeerd haar opleiding af te maken maar in het laatste jaar gaf ze er de brui aan en vertrok ook naar Frankrijk. Om ook schapen te gaan hoeden, en meer van dat soort activiteiten.

Ze woont er nu, dik 20 jaar later nog en ze komt nooit meer terug. Dat staat vast. Olivier is via een aantal andere prinsen vervangen door Alain en daar houdt ze het nu al heel lang mee vol. Nant, waar Ivon woont ligt in het Zuidwesten van Frankrijk. Op een dag kocht ze ergens op een markt wat noga. De streek rond Montelimar (Zuidwest Frankrijk) is wereld beroemd vanwege de heerlijke noga. Het stukje wat ze net gekocht had was heel lekker en ze keek de verpakking na omdat ze verwachte dat het echte Montelimaarse noga was. Wat stond er achter op de verpakking……..

marandi-nougat_peanuts___fruit-180g_

Marandi – LUNTEREN – Holland

 

 

 

 

 

Geef een reactie

