DE Bolognese saus volgens Charles

Een paar weken geleden kreeg Ezra zijn eerste les lasagne maken.  Een van de ingrediënten was een kruidenpasta voor Bolognese saus van Knorr. Ik kreeg een mopperige reactie van Charles; Saus uit een pakje kan nooit een goede lasagne opleveren. Buitengewoon onverantwoordelijk om je kind met sauspakjes te leren koken.”

In de discussie die volgde gaf Charles nog een reactie, iets vriendelijker;
==========================================================

Laat mij dan jullie een keer vertellen hoe een echte Bolognese saus te maken.– ui
– wortel
– selderij
– gehakt
– tomaat
– witte wijn
Dat, Karin, is een echte Bolognese saus. Het kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Die zoon van je kan niet vroeg genoeg leren dat koken een ambachtelijke activiteit is waarvoor tijd, toewijding en verse ingrediënten nodig zijn. Niets meer en niets minder.
=================================================================
Recepten uitproberen is een van mijn hobby’s. De mannen met wie ik samen woon (echtgenoot 51, en mijn zonen van 19 en 10) zijn niet altijd enthousiast over het resultaat van mijn experimenten (ik ook niet) maar mijn lasagne en andere pasta vinden ze meestal heerlijk. Mijn voornemen om dit recept uit te proberen werd met watertandende belangstelling tegemoetgezien.

Een Bolognese saus (‘ragu’) kent slechts 6 ingrediënten:

Fruit de gesneden ui glazig in boter/olijfolie. Voeg dan de klein gesneden wortel en selderij toe en laat een minuut of 5 mee fruiten.
Gehakt erbij met peper, zout en nootmuskaat. Bak het gehakt bruin en rul.
(Traditioneel wordt in Italië het gehakt/ui/wortel/selderij mengsel vervolgens gekookt in melk, maar deze stap kan gerust overgeslagen worden).
Voeg een glas droge witte wijn toe en laat sudderen tot de wijn praktisch verdampt is.
Dan gaan de grof gehakte gepelde tomaten erbij met het bijbehorende sap.

Ten slotte, en dit is het geheim van een fatsoenlijke Bolognese: laat de saus tenminste twee uur op het zachtst mogelijk vuurtje pruttelen – er moeten echt niet meer dan een handjevol bubbels op hetzelfde moment naar de oppervlakte komen. Voeg, indien nodig, na enige tijd wat water toe en roer een paar keer per uur.

Op Internet keek ik ook nog even wat er over het maken van een ‘Ragu’ te vinden was. Knoflook werd  genoemd, een bouillonblokje kon erdoor, rode wijn mocht ook.

Ik wist genoeg, tijd voor actie. Alle bovenstaande ingrediënten werden verzameld. De tomaten kwamen uit een groot blik en onder in de kast vond ik nog een paar kleine blikjes tomatenpuree.
De uien werden zachtjes gebakken tot ze glazig waren, daarna gingen het rundergehakt, geraspte winterwortel en een half zakje soepgroen (ipv de selderij, dat lag toch nog in mijn koelkast) erbij. Toen dat rul gebakken was een glas wijn. Heerlijke geuren verspreiden zich door mijn keuken. Als laatste gingen de tomaten, de tomatenpuree en een verkruimeld bouillonblokje erdoor en heb ik het ruim 2 uur op een zacht pitje laten pruttelen.

Na al dat werk was ik het wel een beetje zat, ik heb er geen lasagne mee gemaakt maar ‘gewoon’ spaghetti. Met een schaaltje geraspte oude Goudse kaas en een simpele wortelsalade hebben we heerlijk zitten smullen. Helaas mag mijn echtgenoot geen alcohol meer. Anders had ik voor de saus een grote fles gekocht en hadden we de rest aan tafel erbij geschonken.
Het heel erg goed gesmaakt. Bolognesesaus zal ik niet snel weer uit een zakje maken.

Geef een reactie

