Eiland hoppen in maart

 
Helaas is dit de enige mooie foto die ik dit weekend van Ailsa Craig heb kunnen maken.
Photobucket
Foto van schilderij in een etalage in Girvan.
Photobucket
Vrijdagavond in Vito’s wachtend op de  spaghetti.
Vrijdagavond kwamen we om 21:30 in de regen aan in Ayr. Aan de overkant van het station zit een goed Italiaans restaurant, dat wisten we nog van de vorige keer. Bij een bord Tagliatelli al salmone kwamen we bij van de reis. Ad belde nog even met Mark, de schipper van de MV Glorious om hem te vertellen dat wij in Ayr aangekomen waren. Mark vertelde dat er nog iemand uit Prestwick zou komen en dat we 9:00 in Girvan verwacht werden. Goed nieuws! In uitstekende stemming liepen we naar ‘The Twa Dugs’.   
Zaterdagmorgen werden we vroeg wakker in onze B&B kamer bij Ross&Joan. Heel af en toe scheen de zon gaten in de bewolking. Het weer kon alle kanten op maar in Ayr zag het er goed uit. Omdat het op de boot vast kouder zou zijn dan op straat hadden we extra kleding aan.
Een full Scottisch breakfast van Joan ging er goed in. Alleen die witte bonen in tomatensaus, wie dat ooit bedacht heeft? Keurig op tijd staat we op het station. Met een beetje mazzel is de koffiekar om 7:55 ook al bemand.  
Photobucket
Perfecte koffie. Later bleek het ook oplos maar dan lekker.
Photobucket
Geef echtgenoot een boekje met dienstregeling en je hebt geen kind meer aan hem.
In Girvan lopen we naar de haven. Ik zie verder niemand uitstappen terwijl de 3e Ailsa Craig reiziger in dezelfde trein moet zitten. Afijn, niet ons probleem. Door het verlaten havenplaatsje lopen we richting zee en komen bij de haven uit. Onderweg ontdek ik een etalage met daarin een schilderij van Ailsa Craig, snel maak ik er een foto van.
Photobucket
Hier kon ik niet aan voorbij lopen in Girvan.
We zien het bootje vrij snel. De MV Glorious blijkt zo ongeveer het zieligste bootje in de haven te zijn.
Niet dat dat mij veel uitmaakt. We lopen naar beneden. Mark de schipper is de enige die in de haven rondloopt we kunnen hem niet missen. Voor vandaag ziet hij er eigenlijk voor vandaag geen gat meer in. 
 Ad gaat even snel een foto maken van Ailsa Craig vanaf de kade.
 
PhotobucketEerste aanblik op de haven. Het kleine houten bootje is de ‘MV Glorious’.
Photobucket
Een blonde vrouw geeft Mark een hand,
“You must be Mark.”  

Zij, een kleine blonde Italiaanse blijkt de derde passagier.
Nu blijkt dat Mark het niet meer ziet zitten, de zee is te ruig. Voor hem maakt het niet zoveel uit.  

“But you will absolutely soaked!”
Photobucket
Toen ik deze foto op de camera bekeek was ik niet onder de indruk. Later bleek dat dit de enige foto is die wij die dag konden maken.

Ad gelooft er niets van. Hier in de haven is het heel erg rustig. Ik ga ervan uit dat Mark weet wat hij zegt en dat het op zee wat ruiger zal zijn dan hier in de haven maar ook ik wil er nog niet aan dat we het plan moeten afblazen. We zijn niet vanuit Nederland komen vliegen, we hebben niet in alle vroegte de trein genomen om dan maar weer iets anders te gaan doen? De Italiaanse ziet het ook zo. Terugkeren? Waarom?

Mark herhaalt nog een paar keer dat we nat zullen worden. Fijn dat hij dat nu pas vertelt. Vanuit Nederland hebben we 2x telefonisch gesproken, gisteravond nog een keer. Toen leek het er alleen om te gaan dat hij voldoende belangstellenden kon vinden.

We gaan. Mark haalt nogmaals zijn schouders op. Ik vraag of mijn tas in zijn garagebox achter mag blijven (dat was een goed idee!). Via de ‘Rachel Clare’ klimmen we aan boord. In de haven begint het zachtjes te regenen. Als we buiten de haven zijn is de zee gelijk al behoorlijk ruig. De golven slaan al snel naar binnen. Juist! Dat bedoelde Mark dus. Snel schuiven we naar die kant van de boot die het meest in de luwte lijkt. Al is er van luwte absoluut geen sprake. Heel erg snel zijn we alle drie ‘soaked’ van het overslaande en opspattende zeewater, ik hoop dat de camera niet teveel zeewater over haar heen krijgt. Ik weet dat ze daar niet tegen kan.

De boot gaat heftig heen en weer, ik moet me stevig vasthouden. Ailsa Craig is niet te zien omdat ik met mijn rug tegen de stuurhut zit. Na ± 20 min keert Mark de boot, hij besluit dat de zee te ruig is. Ailsa Craig blijkt verdwenen in de mist- en regenwolken. Helaas. Ik hoopte betere foto’s te maken dan die van afgelopen zomer, niet dus. Mark heeft er ook de balen van. Hij had gerekend op beter weer maar verkeerd gegokt. We hoeven niet te betalen. Ad had genoten van het tochtje. Het was een soort van achtbaanrit maar dan op het water.

Daar staan we dan om 9:45. alle drie hebben een broek aan die volledig doorweekt is. Mijn buitenste fleece jack heeft het redelijk gehouden. Het schone en droge shirt dat in mijn tas achtergebleven was heb ik niet nodig. Ik ben toe aan een warme kop koffie. Boven is de Harbour pub. De deur gaat open, we gaan naar binnen en het is er warm en gezellig, alles lijkt goed…

“Sorry! We are not open”

Ze mogen pas om 10:00 open, voor die tijd mogen ze niemand binnen laten en er staat een camera op de deur gericht. We kunnen vertrekken! We lopen verder de stad in op zoek naar een café voor wat warmte en een warm kopje koffie.

Bij een Tea/Coffee & Snacks gaan we naar binnen. Het is er koud binnen. Geen wc, daarvoor moet ik parkeerplaats oversteken. Terug is er koffie, maar ondanks de aanwezigheid van een Italiaanse koffiemachine krijgen we instantmeuk. Vies. We gaan met de trein terug naar Ayr.
In Ayr gaan we ff buurten bij “The Twa Dugs”. Ad gaat voor een pint uilezeik, ik informeer of hij koffie heeft. Nu niet, dus ik neem niks. Later, nadat Ad voor £2, – zijn boek (kroegbaas blijkt een nationaal bekende columnist) gekocht had komt er ongevraagd een kopje koffie.
Een heel erg lief gebaar, duidelijk oploskoffie en zonder meer het meest vieze kopje slootwater van het weekend. Gelukkig wil Ad het wel opdrinken, pfew!
En nog een slideshow met de rest van mijn foto’s
(Tip: Gebruik F11 voor een groter beeld. Weer F11 geeft oude weergave weer terug)

 

One thought on “Eiland hoppen in maart

  1. Pingback: Blind date (januari in Schotland I) | Kaatjevliet's Blog

Geef een reactie

