Een school kiezen, dat kan simpel lijken en toch anders uitpakken.

Hoi Luuk, 

Het christelijk lyceum is dat een andere naam voor het Carolus Clusius College? Ook christelijk, ook aan de Veerallee in Zwolle. Dan hebben wij op dezelfde school gezeten. 

In 2003 verhuisden wij van Ede naar Zwolle. Mijn oudste zoon deed in Ede aan het Marnix college 4 Havo en ging over naar 5 Havo. Ik had voor mijn beide oudste zonen besloten dat ze naar het Van der Capellen gingen. Net als de zonen van echtgenoot, op loopafstand van ons nieuwe huis. Zonen vonden het best.

Ik had al weken contact met de persoon die daarover ging. Alle gegevens, vakkenpakketten, cijfers en resultaten gefaxt en zo. 

www.marnixcollege.nl

Voor de verhuizing, in de laatste week voor de vakantie hadden we een dagje Zwolle. Ik voor twee sollicitatiegesprekken en Jos (16) en Tas (14) hadden een afspraak op het Van der Capellen.Op die dag bleek dat er voor Jos geen plaats was. Als hij met zijn vakkenpakket toegelaten werd gingen ze over een kritische leerlingaantallen grens en zou er een nieuwe klas bij moeten. Dat kost een vermogen en dat had school er niet voor over. Omdat er in Zwolle nog meer openbare scholen zijn mogen ze een leerling weigeren. Dat gebeurde.

Echtgenoot stond erbij en was boos. Hij was actief binnen deze school vanwege zijn eigen zonen en stomverbaasd dat zoiets kon. Toen ik het later hoorde was ik nog bozer………. en toen Jos mij vertelde dat de coördinatormuts vond dat het mijn schuld was omdat ik het vakkenpakket niet doorgegeven had werd ik nog bozer. Maar Jos niet. Hij had eens om zich heen gekeken in het gebouw aan de Lassuslaan en vond het maar een klein rot-schooltje.

“Ad, waar is die andere school? Breng me daar maar naar toe!”Ad reed hem naar het Thorbeckecollege aan de Dokter-van-Heesweg. Aangekomen stapte hij zonder om te kijken alleen de school binnen, hij ging dat wel even regelen.

“Ik keek hem met open mond na!” zei echtgenoot later tegen mij. Stomverbaasd hoe een jongen van 16 wel ‘even’ een vreemde school in een vreemde stad binnen liep om zijn aanmelding te regelen. Zijn zonen zouden dat nooit zo voortvarend aangepakt hebben. Jos wel. Het kwam allemaal in orde en ik kreeg later een nieuw faxnummer om de gegevens naar de nieuwe school door te faxen. Die avond had ik mijn ex aan de telefoon en ik stond nog stijf van verontwaardiging over wat er die dag gebeurd was. Nu moest Jos elke dag 5 km fietsten naar het andere eind van de stad.

Ex was niet onder de indruk, kalmpjes merkte hij op dat ik destijds in 5Havo veel verder moest fietsen. Toen realiseerde ik me dat hij gelijk had. Jos vond het zo beter en het was oké. 

De oude IJsselbrug vanaf de Wezepse/Hattemse kant. Vast onderdeel van mijn route 1978 – 1980 van Wezep naar het CCC aan de Veeralllee.

Voor dit alles speelde had oudste stiefzoon zijn Havo diploma op het Van der Capellen gehaald net als mijn middelste zoon en daarna jongste stiefzoon zijn VWO-diploma. Jongste zoon (11½) droomt er ook van om naar het Van der Capellen, de school van 3 van zijn broers te gaan. Wie weet. Scholen genoeg in Zwolle.

  + + + + + + + + + + +  + + +

 Vanaf ons huis is het 2 à 3 minuten lopen naar het Van der Capellen. Middelste zoon ging altijd lopend naar school. “Het is net niet ver genoeg om warm te worden van het lopen.” zei ik een keer tegen hem. 

“Ook niet ver genoeg om het koud te krijgen!” was zijn antwoord.

Geef een reactie

