Naar de top of mount Snowdon

Voor meer informatie – In Wales sterft het van de stoomtreintjes. Kleine lijntjes van vroeger die weer in ere hersteld zijn en nu een trekpleister voor de vele toeristen. Volgens echtgenoot moest ik daar een ritje mee maken met jongste zoon. Is dat zo dacht ik? Ik was niet overtuigd en aanvankelijk negeerde ik zijn opmerkingen. Vooral omdat hij zelf niet mee wilde. Er was nog veel meer te zien en we waren op vakantie dus rustig aan.
Tot ik op maandagmorgen bij de wasmachine op camping Cae Du een folder lees met als titel;
‘the attractions of Snowdonia’. Nummer 18, Snowdon Mountain Railway sprak mij opeens helemaal aan. Dat kwam goed uit, echtgenoot wilde naar nummer 17, Electric Mountain. Net als in de folder lagen ze in het echt ook vlak naast elkaar. Problem solved. Wij (jongste zoon en ik) gingen toch met de trein, echtgenoot hoefde niet mee (had opeens een hekel aan treinen) en hij ging naar een excursie die ons niet zo spannend leek.

Bellen om voor een reservering bleek hopeloos, de telefoon werd niet opgenomen. De receptioniste (een Nederlandse) van de camping had het nog een tijdje geprobeerd voor ons, zonder resultaat. We gingen op pad. De route van Beddgelert naar Llanberis alleen al was een belevenis. 

In Llanberis was het een drukte van belang. Ook voor de parkeerplaats was een rij. Maar, niet omdat hij vol was, maar omdat de parkeerwacht uitgebreid de tijd nam om met de inzittenden van elke auto een praatje te houden. Duidelijk was dat hij van zijn werk genoot, dit in schril contrast tot de parkeerbeheerder bij Caernafon Castle een paar dagen later. Dan zijn wij aan de beurt.
“Hello darling?” Wilden wij met de trein mee? Hadden we gereserveerd?
Nee dus en ik vreesde dat we daar meteen te horen zouden krijgen dat we het konden vergeten. Tot mijn verbazing zei hij dat hij de wachtlijst even zou controleren, haalde een verrekijker uit zijn binnenzak en tuurde naar de overkant van de weg. Goed nieuws! de wachtlijst stond op 15:00! Het was op dat moment 11:45 maar ik had inmiddels mijn zinnen gezet op de rit naar de top van Snowdon dus oké, dat namen we op de koop toe. De parkeer wacht tuurde nog eens naar de lijst en low and behold, hij had niet goed gekeken, er stond 13:00!! Meevaller.
Slechte nieuws was dat deze parkeerplek £ 5,- moest kosten maar het goede nieuws was dat Electric Mountain 3 minuten lopen verderop bereikbaar was, deze parkeerplaats was goed voor de hele dag. Ik sloot snel aan de andere kant van de weg aan in de lange rij. Na ruim een 20 minuten, vlak voor ik eindelijk the ticket office binnen mocht stond de wachtlijst op 13:30. ook nog te doen, ik was allang blij dat het niet uitverkocht was op deze stralende dag. Vijf minuutjes later mocht ik onze kaartjes kopen.“Next available train is 15:00” kreeg ik te horen. Ik was even perplex. Hoe kon dat nu? De uitleg die kreeg was dat het blijkbaar kon en het was stikken of slikken. Ik wilde nog steeds mee en betaalde £ 28,-Gelukkig was het een prachtige dag en had het café een hele rij picnictafels buiten staan. Ik had mijn boek (“She may not leave”) bij me. Zo werd het 15:00. 

Helaas kon ik echtgenoot niet meer  bereiken. Ik sms hem nog even dat het later gaat worden. De rit naar boven duurt een uur, daar hebben we een half uur en dan weer een uur naar beneden. 17:30 zijn we terug, ik hoop tegen beter weten in dat hij op het idee komt om zijn gsm te controleren. Tevergeefs zal later blijken.

14:55 worden we gesommeerd om in te stappen. Ons treintje zit afgeladen vol. De toch naar boven is adembenemend. Letterlijk en figuurlijk! 

 

 

 

Treinspotters kom je overal tegen.

 

Aan de top is het bewolkt.

 

Ezra op de top van Mount Snowdon. Helaas geen uitzicht

.

Its not lonely at the top, but COLD!

 

Geef een reactie

