Bánh Xèo

Een van de collega’s van echtgenoot is Vietnamese. Tijdens een lezing van de Chemische kring Zwolle sprak ik haar, al snel ging het over eten.

Helaas houden haar kinderen niet van Oosters eten, vooral niet als er kokos door ging dus zelf kookte ze niet vaak Vietnamees.

Heel af en toe maakte ze Vietnamese pannenkoeken. Ik kon haar niet helemaal goed begrijpen want haar Nederlands was wat stroef. Vlees en groente bereidde ze apart en in een koekenpan werd een speciale Vietnamese pannenkoek warm en dan vullen met vlees en groenten. Heel erg lekker volgens K.

 

Ik stelde me de Vietnamese variant van de Mexicaanse tortilla voor die ook met van alles gevuld uit het handje opgepeuzeld wordt. Mijn interesse was gewekt. Ik liet echtgenoot een mailtje sturen voor een recept.

Afgelopen weekend zag ik lopend naar de markt dat er in de Steenstraat een nieuw zaakje ge-opend was. Interessant. Echtgenoot had boodschappen van die zaterdag al gedaan, de koelkast was weer gevulder dan ooit, dus uit eten was even niet aan de orde.

 

Fast forward naar afgelopen donderdag. Echtgenoot ziet tot zijn verbazing dat zijn Workshop in Nunspeet MET diner is. Tja hij is als Zwollenaar dan wel een local, de anderen komen van ver, uit Geleen, Waalwijk, Droitwich en Bournemouth*). Dan is een maaltijd aan het eind van de dag geen luxe.  Ik besluit meteen dat ik met jongste zoon ook ergens lekker ga eten ……. en die middag fiets ik weer door de steenstraat. Ik stap het nieuwe etablishement binnen voor een folder. Ze zijn echt net open, alles is nog spic en blinkend nieuw. Ik vraag naar de folder.

“Eh we kunnen nog niet bezorgen! En de telefoon doet het ook nog niet!” Ik vertel nog niet dat ik misschien kom eten (er staan drie tafels) en dat de folder alleen voor jongste zoon bedoeld is. Ik geef een glimlach en zeg tot ziens. Jongste zoon is dol op noedels en loempia’s, hij is direct enthousiast en gaat vast wat uitzoeken. Dat was precies de bedoeling want daar is hij in een restaurant nogal eens traag mee. Ik weet het al, ik ga voor die Vietnamese pannenkoek! Om een lang verhaal kort te maken, het was heerlijk. En die pannenkoek smaakt naar meer. Echtgenoot had allang aan K. om een recept gevraagd, maar haar antwoord was nogal summier.

 + + + + + + + + + + + + + + + +

 

Hoi A.,

Het is Banh xeo. (het is mijn lieveling gerecht als ik in Vietnam ben). 

Jij kan op internet “Banh xeo” zoeken in het Engels voor recepten of Vietnamese (voor beelden!!)

Vb. http://www.smulweb.nl/koken/recepten

·        Jij kan het kant + klaar bloem mengsel van banh xeo bij de toko Thien Hung aan de Rembrandlaan kopen of zelf mengen.

·        Bij het mengen: niet 100 % water maar vb 90 % water + 10 % kokosmelk

·        Nuoc cham (vissaus) is belangrijk.

 

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + +

 

Improviseren vind ik prima maar dit recept is mij iets te summier. Lang leve Internet, nu ik weet hoe de pannekoeken heten kan ik genoeg recepten vinden. Ik ga het eerst proberen met het Bánh Xèo pannenkoeken mengsel. Tijd om te gaan shoppen! In de Rembrandtlaan zijn twee toko’s. Ik ga altijd naar Toko Asia maar vandaag naar de andere, Toko Thien Hung! 

 

Voor de Pannenkoek

400 gram Bánh Xèo mix – 5 gram bijgeleverde turmeric (Kurkuma, Koenjit, Geelwortel) – 500 ml kokosmelk – 250 ml water – gesnipperde lenteui –  

Voor de vulling – Champignons – varkensvlees – sjalot aan ringen – tauge – Grote garnalen – Fijngesneden ijsbersla met wat munt –  

Voor de dip

vissaus/Fish sauce/Nam Pla 

Meng het meel, kokosmelk en water tot een glad beslag**). Snij het varkensvlees aan kleine platte stukjes en marineer het met vissaus en knoflook. Champignons aan schijfjes snijden. Verhit een lepel olie en bak het vlees, de champignons en de sjalotten. Zet apart.

Verhit op hoog vuur wat olie in een pan met anti aanbaklaag. Neem een soeplepel beslag en laat het over de pan verdelen. Ze bakken net als een hollandse pannenkoek afgezien van het omkeren. Strooi wat garnalen en een handje tauge op de pannenkoek, en op laag vuur met een deksel op de pan gaar laten worden.

Dan vullen met het vlees, champignons en ijsbergsla. Serveren! Eten! Lekkel!

 *) Dankzij de IJslandse aswolk zijn de Britse collegae nu nog in Nederland. Waarschijnlijk moeten ze met de boot naar huis…

**) Net als bij gewone pannenkoekenbeslag dat volgens het recept op het pak bereid wordt vond ik het te dik. Na een paar matige oefen exemplaren heb ik water toegevoegd en toen werden ze meer naar mijn zin. 

One thought on “Bánh Xèo

  1. Wat leuk!

    Ik ken het restaurant met die folder ook. Ze hebben daar inderdaad heerlijk eten en zijn inmiddels al ruim een jaar open. Misschien is de Vietnamese rundersoep “pho” ook het proberen waard.
    Laatst hoorde ik van een vriend dat hij daar op eigen verzoek ook de Vietnamese springroll (en dan echt de lente-rol!) “goi cuon” daar kon bestellen voor de verjaardag van zijn vrouw.

    Ik ben een fan van de Vietnamese keuken en ben heel erg blij met je recept voor “banh xeo”.
    Dank je wel!

    Rodante

Geef een reactie

