Ferry over Loch Linnhe

12:15 wilden we de bus naar Inverness nemen. Het was prachig weer, wat ligt er dan meer voor de hand dan een wandeling door het stadje, en of langs het water? In de winkelstraat was nog weinig te beleven, en we houden sowieso niet van shoppen.

(Dat we nog geen uur later daar toch op zoek zouden zijn naar winkels, is voor een ander blogje)

The Grannog, waar we de avond ervoor heerlijk gegeten hadden voor veel te veel geld (het bleek zo’n restaurant waar elke extra blaadje sla, gevraagd of ongevraagd extra op de rekening kwam. Kassa!), begonnen we onze wandeling. Zo in de heldere ochtendzon vroeg het om een foto. Daarom stond ik er stil ….

Pal er naast lag een klein bootje, waar iemand aan het werk was. Een bord vermelde rondvaarten. Ongeveer 10 minuten zoveel tijd hadden we! £1,50 pp, goedkoop zeg!

En de volgende afvaart was 10:00, over 12 minuten. Hoezo een buitenkansje…. had echtgenoot hier ook zin in? Hij was meteen voor. Aanboord vroeg ik de schipper of hij echt ging varen, ja hoor. Lustig ging ik met mijn Canon foto’s maken, alle kanten op. Het uitzicht over het Loch was in het frisse zonnetje panoramisch.

Na een paar minuten kwam er nog twee personen aan boord. Een man van middelbare leeftijd ging gelijk half slapend binnen op een bankje zitten, en er kwam een meisje van ± 17-18 jaar aan boord die zich in regenpak&reddingsvest hees. Haar gezichtsuitdrukking deed vermoeden dat ze vrijdagavond/zaterdagnacht flink de bloementjes buiten gezet had en met tegenzin haar bed verlaten had om hier te zijn. Ze was duidelijk de assistente van de schipper.
Afijn, ik vond het allemaal prachtig en ging verder met mijn hobby en dacht er verder niet meer over na. Al varende werd het uitzicht nog mooier. Verder kwam er niemand meer aan boord, nog meer mazzel, ik kon staan waar ik wilde.
“Ik heb al betaald hoor” zei echtgenoot onderweg tegen me
“Zes pond, we mogen ook weer terug”….

Nog viel het kwartje niet. De boot legde aan de overkant aan, ik mocht even van boord, leuk! Kon ik ook een foto maken van het bootje zelf, dat had ik van te voren verzuimd. Als een kind in een snoepjes winkel wist ik niet waar vanaf welke plek het uitzicht het mooiste was en ik ging gewoon overal foto’s maken.
Toen voer de boot weer terug, maar ik dacht nog steeds dat ik op een bescheiden rondvaartboot was. Dat een tocht van 10 minuutjes een beetje kort was, dat de andere passagier niet naar buiten keek, dat we ondanks die 10 minuten al 15 minuten op het loch waren, de opmerking van echtgenoot ‘ik heb al betaald en we mogen ook mee terug” ……. ik had het nog steeds niet door.

Echtgenoot zag het aan en hielp me actief uit de droom.

“Het is een veerboot, de verbinding tussen Fort William en de huizen aan de overkant”

De halfslapende man binnen, was gewoon onderweg naar de overkant. Daarom was het maar 10 minuten (en 10 terug) daarom had echtgenoot 6 pond betaald ipv 3, voor de terugweg. Het was zo logisch dat ik niet meer kon begrijpen dat ik niet niet meteen doorhad……

4 thoughts on “Ferry over Loch Linnhe

  1. Fort William heeft indertijd niet zo veel indruk op mij gemaakt. Maar dit verhaal geeft er toch iets extra aan!
    De whisky van Ben Nevis vond ik ook al niets. Of heb je daar ook nog een mooie blog voor?
    Vriendelijke groet.

  2. Het was voor ons de derde keer (geloof ik) in Fort William. Echtgenoot is in 2008 bij de die Ben Nevis whisky distilleerderij geweest en dat was een deceptie, zowel de whisky zelf als de rondleiding. Zijn poging om die zelfde middag om Alcan (de aluminiumplant) binnen te komen liep ook op een mislukking uit.

    Zelf was ik toen met zoon met de trein naar Mallaig, over het beroemde Glenfinnan viaduct.

  3. Wat een prachtige foto’s. Als Amelandse ben ik erg dol op die kleuren, dat licht en de ruimte. Ik kan me je verslaving aan die streken goed voorstellen. En niet te hoeven shoppen is helemaal top!

Geef een reactie

