Achternaam ergernissen

My God ben ik nu gek of….

Eerst een bekentenis …… ik betaal een rekening wel eens niet (meteen). Geen opzet, ik denk nogal eens “dat moet ik nog betalen, dat regel ik nog wel. Vandaag nog niet”
Van uitstel komt afstel en de post brengt dan vanzelf een herinnering. Daar zijn herinneringen voor vind ik, en zo houden we de boekhouders aan het werk. Moreel bevind ik me nu op glad ijs ik weet het. Ik wil mijn leven beteren echt waar. Afgelopen zaterdag bracht de postbode een boek en ik heb voor de verandering de accept meteen ingevuld, getekend, voorzien van envelop…….. nu nog posten.

Vorige week kwam er een herinnering voor echtgenoot. He? Hij betaalt alles meteen. Waarvoor? Ouderbijdrage 2010/201*). Voor een school waar hij, noch ik ooit een kind als leerling had. Bijna ging de factuur aan snippers toen bij mij het kwartje viel.
De school op het briefpapier is ook de overkoepelende organisatie waar de school van jongste zoon onder valt. Voor wie IK de ouderbijdrage inderdaad nog niet betaald heb. Die rekening heb ik nooit ontvangen dan moeten ze die eerst maar eens sturen. Right?

Nog wat info. Al sinds ik in 1986 moeder werd van een zoon met en andere achternaam, ERGER ik me groen en geel over post waarin ik een andere achternaam krijg dan die waarmee ik geboren ben. Nimmer heb ik een instantie een andere naam doorgegeven. Het is Van Vliet, het blijft Van Vliet en ik overweeg niet om dat te veranderen.
Ja ja maar als het kindje zusenzo heet dan moet moeder toch ook zusenso heten? Ook al is de praktijk al tig jaar anders, die mentaliteit is nauwelijks uit te roeien.

Jongste zoon heeft MIJN achternaam. Dus ik hoopte nu dat dat gezeik met foute achternamen voor altijd afgelopen was. Tuurlijk wil echtgenoot ook wel als verzorger op het aanmeldingsformulier vermeld worden. In de praktijk vormen we een redelijk traditioneel kerngezinnetje met nog maar één kind.
Nu hoopte, nee verwachte ik dat als er sprake is van Moeder Van Vliet en kindje Van Vliet de rekening ook naar Van Vliet zou gaan.

FOUT

Op de herinnering stond een telefoonnummer van de verantwoordelijk boekhouder. Bereikbaar buiten de vakanties ma t/m do.
Wo 16/3 9:45 ik bel – tevergeefs de telefoon gaat over, niemand neemt op. Dat probeer ik drie keer, niemand neemt op.

Tijd om de school zelf te belen, ik wil iemand anders van de boekhouding. Er vallen 5 grote scholen onder de organisatie, er moeten meer mensen bereikbaar zijn. Maar ja dan heb ik het algemene nummer van de overkoepelende school nodig. Op Internet vind ik alleen een gratis info nummer. Ach ja misschien valt het telefoonnummer van de boekhouding onder info? Ik probeer het .

“Welkom bij Landstede Zwolle. Vandaag is het dinsdag 15 maart. Vanawege een info avond zijn we nu niet bereikbaar. Morgen, woensdag 16 maart staan we vanaf 8:30 voor u klaar……. na de piep kunt u een boodschap achterlaten”

Tja ik kon het niet laten om de voicemail uit te leggen dat het volgens mij woensdag 16 maart was 9:20………………….. Zou ik teruggebeld worden? Ik wacht nog. (10:10)

Nog maar eens het directe nummer van de boekhouder in kwestie gebeld. Waarempel ik krijg contact. Leg de sitiatie uit. Blijkbaar klinkt mijn ergernis een beetje door in mijn stem. Hij kan er allemaal niks aan doen, hij werkt met de gegevens zoals die leerlingen adminstratie hem doorgegeven heeft. Doorvragen heeft geen zin, hij heeft duidelijk als motto: IK kan er niks aan doen. Ik vraag om het nummer van de leerlingenadministratie. Lijkt mij dat hij dat nummer dagelijks gebruikt. Ik zie dat ik gewoon het algemene nummer van de school van zoon krijg. Ach ja ik laat me daar wel doorverbinden.

Leerlingen administratie vind het ook heel gewoon dat als er sprake is van Moeder Van Vliet, en kindje Van Vliet de rekening naar de verzorger met de andere achternaam gaat. En als IK dat heel graag wil wil ze wel aantekenen dat alle rekeningen op mijn naam gezet moeten worden. Op mijn vraag aan haar of dat niet logisch is lacht ze vriendelijk en geeft ze geen antwoord.

Geachte heer H.,

Naar aanleiding van ons telefoontje 16/3 9:30

Heb ik de leerlingen administratie gebeld,
om een en ander recht te zetten.

Ik heb nogmaals uitgelegd dat als er sprake is van
moeder Van Vliet
en kindje Van Vliet,
de rekening ook naar Van Vliet moet.

Graag ontvang ik van u een herinnering op naam van Van Vliet,
dan zal ik die dezelfde dag nog betalen.

met vriendelijke groet,

*)2010/201 zo stond het er echt. Niet mijn tikfout

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

UPDATE;

Geachte heer H.,

Hoe uw naam uit de lucht is komen vallen, kan ik u niet verklaren. Op de financiele administratie halen wij de gegevens uit de leerlingenadministratie van de locatie waar het kind op school zit. Uw naam staat daar vermeld. We zijn zo behoudend dat bij de debiteur normaal gesproken wordt gekozen voor de naam van de man.

Met vriendelijke goet,

Jan H.

(Ik heb voor de vette onderstreping gezorgd. In Zwolle is op het gebied van de emancipatie nog werk te doen, zucht)

5 thoughts on “Achternaam ergernissen

  1. Toen mijn lief en ik twee kinderen kregen heb ik mij bewust bij de instanties waarmee de kindjes te maken hadden (consultatiebureau, scholen, noem maar op) aangemeld met de achternaam van man, hetgeen het leven aanmerkelijk vergemakkelijkte qua administratie e.d. Intussen leidde ik mijn leven onder eigen naam. Een beetje flexibiliteit doet wonderen! Fijne zondagavond!

  2. Goedemorgen Karin-aan-de-keukentafel,

    Bloeiende tulpen bij jullie? Hier buldert het onweer en staan de straten blank. Mijn verbinding is er al 3 keer uitgebliksemd (letterlijk).

    Of je gek bent? Ik denk dat de vraag stellen, ze beantwoordt… (Hi hi.)

    Ceesgegroetje

Geef een reactie

