Geslaagd in 1977

Ooit ging ook ik naar de brugklas. De VWO brugklas, want de CITO toets waar ik daarvoor nog nooit van gehoord had en ik totaal onvoorbereid op een dag voor mijn neus kreeg had ik heel aardig gemaakt. Ik vermoed dat ik mijn goede ‘score’ een gevolg was van mijn grootste hobby van de lagere school tijd: Lezen. Ik las overal. In bed natuurlijk, op de wc, in de auto, op bezoek, voor het eten en als het aan mij lag ook tijdens het eten maar dat mocht niet. Ik was zo fanatiek dat ik het abonnement dat ik in Zwolle in de brugklas van school kreeg, zelf van mijn zakgeld (ƒ3,50) verlengde toen ik in de 2e klas naar de MAVO in Wezep moest, en niet verder ging op het VWO.

Wezep had wel een bibliotheek, maar je moest 15 zijn om bij de volwassenen romans te lenen. In Zwolle vonden ze 12 oud genoeg. Eén keer per week fietste ik naar de bib en zocht zoveel mogelijk leesvoer uit. Wat ik las? Alles is de beste omschrijving. Dik moesten ze zijn de boeken anders had ik ze te snel uit.  Daarom werd het niks met mij op het VWO. Want ik zat te lezen, ook als ik huiswerk moest maken. Mijn ouders hadden geen idee hoe mij te begeleiden. Mijn vader vond dat ik het zelf moest doen en mijn moeder sloop regelmatig naar boven om me dan met een boek op schoot te betrappen. Goed voor een paar rake klappen, niet goed voor mijn schoolresultaten.

Het lezen bleef ik doen tijdens de saaie lessen. Ik herinner mijn leraar Nederlands die als hij mij betrapte eerst eens even keek wat ik las. Was het bagger (immers ik las Alles) dan werd hij boos. Had ik iets ‘goeds’ uitgezocht dan begon hij een gesprek over het boek.
 

Prima die MAVO. In de 2e werd ik nog gepest, in de 3e vond ik eindelijk een paar vriendinnen. Ik was geen ster leerling, maar ik deed het ook niet slecht. In de vierde klas was ik na de eerste tentamens een van de weinigen in mijn klas die, als ik zo doorging gewoon zou slagen. Niet alleen ging ik zo door, ik deed het zelfs nog beter. Voor het eerst haalde ik achten en negens voor mijn favoriete vakken. Geen seconde hield ik rekening met de optie zakken voor mijn MAVO diploma.

De dag van de uitslag kwam. Het was een dag als alle andere. Wie om 17:00 nog niets gehoord had, was geslaagd. Ik had al mijn examens al doorgespit en de antwoorden met leraren en klasgenoten geëvalueerd en ik kon niet zakken. Eén onvoldoende zou ik hebben, voor aardrijkskunde, en dat kon me niks schelen.
 
1977, wij hadden nog geen afwasmachine. Ik stond in de keuken met mijn moeder de afwas te doen. Gedachteloos droogde ik een bord af toen er uit het huis van de buren een oorverdovend gejuich opsteeg. Adje van de W. mijn buurjongen was ook geslaagd. Hij was niet zo’n goede leerling en had dus de hele dag in zijn rats gezeten en gewacht op slecht nieuws.
 
 
Zeker vijf minuten later, toen het lawaai allang verstomd was zei mijn moeder;

“Hee jij ook gefeliciteerd!” Verdomd dat was waar ook, ik was nu officeel geslaagd voor mijn MAVO diploma…. 
 
(Jaren later vertelde me ze dat zij van mening was dat ik toen van school af moest. Werken. Zij had ook niet verder mogen leren dus voor mij was dat ook niet nodig. Het ergste vond ik dat ze trots was op dit standpunt. Mijn vader heeft dat geblokkeerd, en liet me verder leren wat ik wilde)

4 thoughts on “Geslaagd in 1977

  1. Sjonge, wat een verhaal Karin.
    Dus jij was geen ‘Erik’, die gisteren op zijn dertiende slaagde voor het gymnasium?
    Alsnog gefeliciteerd meid.
    Ceesgegroetje

Geef een reactie

