Knoflooksoep

De knoflook voor ze de oven in ging

Een van de leukere verjaarscadeau’s die echtgenoot kreeg was een uit-eten-bon die ook voor mij was.
Schoonzus vond dat “ook al vierde ik al jaren mijn verjaar dag niet” ze mij toch een cadeautje wilde geven. Zelf heb ik een bloedhekel aan mijn verjaardag en neem bij niet vieren het niets krijgen probleemloos voor lief.

De bon kwam met een boekje vol etablishementen waar we heen mochten. In heel Nederland waren restarants (met als keywoord ‘trendy”) verkozen. Eén in Zwolle;
“Binnen eten en Drinken” in de Kamperstraat. We kenden het van de buitenkant, als de directe buren van de “Casteleyn” waar we wel eens op zondag gaan quizen.
Van beide etablishementen wisten wij dat ze elkaar niet ´lagen’. Waarom? Geen idee, ik kan alleen maar raden. Ik vermoed dat het verschil in publiek de oorzaak is. “Binnen” is nogal sjiek en poenerig, bij de “Casteleyn” is een gezellige rotzooi. Een luidruchtige rotzooi.

Waarom ik erover begon? Voor we bij “Binnen” gingen eten keek ik op Internet naar het menu, om te zien of er iets intrigerends op stond. Meteen zag ik bij de voorgerechten de Knoflooksoep. Hee, nog nooit gehad! Een romige soep van gepofte knoflook. Nooit van gehoord, dat moest ik proeven.

18:10 kwamen we afgelopen zondag aan in de Kamperstraat
(http://www.skyfocus.nl/SkyFocus/Tours/Zwolle-Binnen/
Voor de ‘Casteleyn’ moet je naar rechts navigeren. Het ziet er zo heel neutraal uit maar op zondag staat er altijd een hekje om te voorkomen dat de rokende Casteleyn bezoekers die nog even buiten blijven voor ‘Binnen’ gaan hangen.)

Waar de vaste klanten van de Casteleyn al gezellig buiten zagen en verbaasd toekeken hoe we met een
“Tot zo!”
bij “Binnen” naar binnen stapten.

Afijn de knoflook soep was echt verrukkelijk. Mijn enige kritiek was dat het maar een kleine portie was ……. Het was een restaurant waar het bord zomaar 5x groter kan zijn dan het gerecht. Zo lekker, ik weet het nu nog. Hier ging ik werk van maken.

Maandag ging ik op zoek, hoe pof je knoflook? Ik had er echt nog nooit van gehoord. Lang leve internet. Ik werd veel wijzer. Ik geef geen linken, maar een beschrijving hoe ik het gemaakt heb.

Eerst de knoflook poffen. Dat gaat met hele bollen tegelijk. Oven voorverwarmen op 160°C. Een bol liet ik heel, van twee bollen sneed ik het kapje eraf en gedrieen ging het in een ovenschaaltje gul besprenkeld met olijfolie. Het geheel ging 40 minuten in de oven.
Zo worden de knoflookbollen langzaam zacht en gaar. Uit de oven halen en af laten koelen.

50 gram boter smelten. Een gesnipperde ui daarin langzaam zacht laten worden. Van een bol knoflook de teentjes eraf trekken en de zachte inhoud bij het boter/uienmensel doen. Na drie minuten 50 gram meel doorroeren. 1 l tuinkruiden bouillon, eerst met een scheutje langzaam meer toevoegen, goed roeren zodat er geen klontjes onstaan. 300 ml melk erbij en langzaam aan de kook brengen.

Dit geheel met 250 ml slagroom in de blender tot een gladde romige soep blenden. Fijn gesneden peterselie toevoegen en nog een paar knoflookteentjes.
Serveren met geroosterd brood, gezouten roomboter en het rest van de knofflook. Dun laagje zoute boter over het geroosterde brood en daar een of twee zachte knoflookteentjes over uitsmeren. Heerlijk bij de soep.

6 thoughts on “Knoflooksoep

  1. Hoe werd je door je vrienden ontvangen na het eten?
    In Amsterdam ben ik ooit bij het Knoflookrestaurant geweest. Alle gerechten gemaakt met overmatig knoflook. Zelf knoflookijs als dessert werd aangeboden.
    Maar inderdaad trendy, duur en belachelijk kleine porties. We zijn daarna een stevige puntzak met Belgische frites met fritessaus gaan eten.
    Smakelijke groet

    • Door het poffen wordt de knoflooksmaak minder heftig. We hebben geen klachten gehad.

      Maar dat trendy gebeuren waarbij de borden veel groter zijn dan de porties is mij een doorn in het oog. Ik vind de kwantieit/prijs verhouding heel belangrijk, krijg ik te weinig voor veel geld dan zien ze mij niet meer terug.

  2. Gisteren op de televisie gezien/gehoord dat verse (hollandse) knoflook smakelijker is dan de gedroogde, witte bolletjes uit de supermarkt is. Ga ik eerst eens uitproberen.

    Eetsmakelijkegroet

    • In het voorjaar, zomer en vroege najaar kun je losse teentjes knoflook buiten in de tuin in de grond planten. In een plantenpotje op het (dak-)terras en in de vensterbank van de keuken kan natuurlijk ook. Als de sprietjes boven de grond komen is het knoflookteentje bijna verdwenen. Je trekt dat er zo van af. En het knoflooksprietje heeft een geweldig frisse smaak. Gesnipperd op brood met wat kaas, in de soep of over de gekookte aardappels, alle mogelijkheden zijn het proberen waard.
      Groene vingers of kookkunsten zijn niet eens nodig.
      Smakelijke groet

Geef een reactie

