Found it! The Cave of the Killer Rabbit

Loch Tay

Echtgenoot bedenkt het liefst bij elke trip een doel. Soms doen we dat samen. Soms ben ik het die op een geweldig idee komt. Nog liever zou hij elke reis, of we nu 2 of 20 dagen weg gaan van te voren helemaal vol boeken. Dat veto ik. Kijk een doel is leuk, maar ik wil ruimte om ter plekke wat anders te bedenken en niet gehinderd te worden door een programma wat dan blijkbaar al ‘afgesproken ‘ is. Ik gun hem de voorpret, dat wel. En heel vaak komt hij met leuke ideeën.
(Of hij heeft door dat hij maar beter iets kan bedenken wat ik ook leuk vindt)

Monty Python fans van het eerste uur, dat zijn we. De zonen hebben dat, de een wat meer dan de ander ook meegekregen. En ze vinden het wel leuk*) al begrijpen ze er de lol niet van om in Engeland of Schotland op zoek te gaan naar Monty Python gerelateerde plaatsen. Zelf begrijp ik het ook niet helemaal. Het maakt mij eigenlijk niet zoveel uit wat we zoeken in GB, als er maar iets te zoeken is. Er zijn nog een aantal locaties. Eerder al gingen we zoeken naar de grot van Caerbannog, waar de dappere ridders van Koning Arthur in gevecht waren met een heel bijzonder konijn….

“We’ll not risk another frontal attack, that Rabbit is Dynamite”

Afijn, tijdens een eerdere vakantie in Schotland, rijdend langs Loch Tay, was er nergens een bordje of zo waar die grot kon zijn. In eerst instantie liet echtgenoot het erbij zitten. Pfff daar kwam ik goedkoop weg. Echter het bleef sudderen. Kijkend naar de DVD extra over de film van Monty Python ging het opnieuw over de grot die Michael Palin enTerry Jones na 25 jaar ook nauwelijks terug konden vinden, kwam de wens om die grot te zien in volle sterkte terug. Ons al geplande weekend in Schotland kreeg zo een doel ….. de grot van Caerbannog, lokaal ook wel bekend als de Tomnadashan copper mine. Ik was er nog steeds niet voor, omdat ik er helemaal geen zin in had om net als Micheal Palinn en Terry Jones door tevergeefs over de heuvels te gaan ploeteren, steeds verder omdat het daar ‘misschien’ is. De ene aanwijzing:

“Na ±8½ mijl vanaf Falls of Dochart aan de zuidkant van Loch Tay” vond ik onvoldoende!”

Falls of Dochart bij Killin. Het voorste huis links is een oude watermolen van de Tourist information.

Ondertussen had ik zelf niet voor een alternatief ‘doel’ gezocht. De lezer voelt hem aankomen, we gingen op zoek naar de grot. Echtgenoot wist welke weg het moest zijn. En ook dat in Killin, waar we al eerder de Falls of Dochart bewonderden een Tourist information te vinden is. Daar moesten we heen. Al zijn andere pogingen om via Internet meer uit te vinden liepen op niets uit. ‘Moelijk te vinden’ was het enige wat hij vond. Killin Tourist information zit in een oude watermolen, ‘bemand’ door twee typisch Britste dames. Een jong een al wat ouder.
“The Tomnadashan Coppermine? Sure, they heard of it but very very hard to find!”
“You will have to take a single-track-road!” sprak de jongste als waarschuwing, alsof echtgenoot zich daardoor zou laten tegen houden. Ha! Wij hadden al heel wat kilometers single-track-road afgelegd. Vaak a-dem-be-ne-mend, letterlijk en figuurlijk. En hij wist ook al welke, maar daarna? Onder de kast werd een map gepakt en de info voor ons opgezocht en opgeschreven. We moesten de A827 bij Dochart Falls verlaten en zuidelijk langs Loch Tay verder. Eerst langs Tullaich Farm. Daar woonde de eigenaar van het land.

Tullaich Farm

Kwispelend hield de hond van de boer alles in de gaten

Voor alle zekerheid ging echtgenoot even vragen of we op de goede weg waren. Grinnekend kwam hij terug. De boer had hem gevraagd of hij ‘The holy handgranate of Antioch’ wel bij zich had voor het geval de killer rabbit daar nog zat? Daarna nog  een klein eindje tot cottage Ard Tullaich. Hier kwam de Engelse huurauto met mijlenteller goed van pas. Cottage Ard Tullaich reden we eerst voorbij. Op het moment dat de mijlenteller aangaf dat we al 10 mijl afgelegd hadden, keerden we om. Op het briefje las ik dat we naar ARD Tullaich cottage zochten ipv ART Tullaich cottage, en toen zag ik het op een hek staan. Bij de bewoners verifieerde echtgenoot dat we de auto daar achter mochten laten en dat we op de juiste plek aangekomen waren. Aan de overkant was het hek waar moesten gaan zoeken. Zo gezegd zo gedaan. De dames bij de Tourist informatie hadden nog gezegd dat de grot niet ver was van de weg was. Ja en toen? Recht omhoog leek mij logisch maar echtgenoot ging met de snelheid van een locomotief met een missie schuin rechts omhoog. Op mijn vraag Waarom zo? Kreeg ik het antwoord of ik het beter wist? Zuchtend, met de snelheid van een fotograaf die van alles ziet ging ik achter hem aan.

Best wel aardig uitzicht.

Ik zou wel zien waar het schip ging stranden. ± 500 meter door zwaar terrein had hij nog niks gevonden. Oké, we gaan terug. En wilde hij rechtsomkeert maken. En hier redde IK de Quest. Nu we toch hier helemaal boven op de heuvel bij Loch Tay stonden gingen we natuurlijk niet dezelfde weg terug. Ik wilde bovenlangs terug zodat we een soort van rondje gingen maken terug naar het hek en de auto. Zuchtend (ook echtgenoot weet wanneer hij mij niet moet gaan tegenspreken) liep hij voor me uit op de alternatieve route. Zo kwam het dat hij na een minuutje de ingang van de mijn vond. YES! Found it...

View from the cave

Duidelijk een kopermijn

Me looking for the Killer Rabbit……

*) Zelden heb ik Tas, zoon#2 zo hard horen lachen als toen hij ‘The life of Brian’ voor het eerst zag.

6 thoughts on “Found it! The Cave of the Killer Rabbit

  1. Pingback: Nog een Monty Python kasteel? | Kaatjevliet's Blog

Geef een reactie

