Zon en Maan en Sterren

Na het uithollen van de koolraap gaat de overgebleven koolraap in een pan met soep. Erg lekker op een koude novemberavond.

Sint Maarten 2005

In groep vier mochten de kinderen in kleine groepjes langs de deur, begeleid door twee ouders. Alles was helemaal georganiseerd, ik kreeg een kaartje van de wijk met een route en een lijstje met 3 adressen. De bewoners van die 3 adressen zaten in het
“complot” en hadden een mandje met verantwoorde appels/peren of
mandarijntjes klaar staan.

Ons groepje kinderen, van 7-8 jaar oud vonden het reuze spannend om door het donker over straat te gaan. We belden aan bij het adres 1 en adres 2 en ze zongen. De kinderen vooraan waren goed voor een enthousiast inzet van het eerste couplet, de
meisjes erachter zorgden ervoor dat alle coupletten in de juiste volgorde
uitgezongen werden, heel belangrijk. Helemaal volgens plan werkte ik het
lijstje af. Dacht ik…

Bij het laatste adres ging het fout. Ik lette niet op en liep met de kinderen naar het huis van nummer 3. Voor de deur stond jonge man buiten klaar in de deuropening met een gevulde trommel in zijn hand. Enthousiast gingen de kinderen zingen en daarna mochten ze een, nee twee minimarsje, twixjes en zo.

Stomverbaasd keek ik toe. Chocola? Suiker? Op de Vrije School? Hm had er een minder strenge moeder in de organisatie gezeten? Gulzig pakten de kinders het aan en onmiddellijk uit en aten het op. Moesten ze het eigenlijk niet inleveren vroeg de andere moeder aan mij…. Kansloos waren we.

De kinderen, helemaal blij door het lekkers ipv de saaie appeltjes zongen spontaan nog een liedje.. “U bent een rijk man die veel geven kan… “

Terwijl we weg liepen zei ik dat we hem iets armer achter lieten…. O nee hoor hij had nog zakken vol binnen liggen, hij vond het allemaal prachtig.

Op school kwam ik erachter …… ik had de adressen lijst niet goed gelezen. Ik was naar nr. 3 op de lijst gegaan en gelezen dat we naar huisnummer 3 moesten. Deze jonge man zat helemaal niet in het complot van school. Hij stond gewoon met een goed gevulde
snoeptrommel klaar voor de kinderen van de buurt.

Het huisnummer waar we echt heen hadden moeten gaan was 37. Oops!

Ik vond het een giller.

Zon en Maan en Sterren

Zie ik al van verre

Stralen zij hier ver vandaan

Steek ik mijn eigen lichtje aan

In mijn maan lantaarn

(mijn favoriete St. Maartenliedje)

Een andere mooie traditie is het jaarlijks opvoeren van het verhaal van Sint Maarten. Compleet met paard en slecht gekleedde bedelaar.

4 thoughts on “Zon en Maan en Sterren

    • Ik was het gisteren vergeten. De eerste kinders moesten kiezen uit mandarijntjes en mandarijntjes. Razendsnel ging ik naar de winkel voor koekjes. Terug haalde ik net de buurkinderen in. Terwijl ik het huis aan de achterkant binnenliep belden zij an de voorkant aan……

Geef een reactie

