Het paard van Sinterklaas?

Zaterdag 16 november 1996

De traditionele Sinterklaasintocht was die zaterdag in november aan mij voorbij gegaan. Mijn zonen, een 7-jaar-oud en gelovig, een 10-jaar-oud en al van zijn geloof gevallen, waren bij hun vader in het verre Limburg. Het was een prachtige zonnige
novembermiddag. Net als vandaag.

Ik was zoals vaak op zaterdagmiddag met mijn Fjord Zodielia gaan rijden in het Bennekomse bos. Voor wie het nog niet weet, Fjorden zijn isabelkleurig. Dat is een soort van lichtbeige vuilwitte moeilijk te omschrijven lichte kleur.

We waren ver gegaan, de schemering viel al in tijdens de terugweg. Op een brede mulle zandweg onder hoge bomen was ik er naast gaan lopen. Achter mij naderde langzaam een auto. Tergend langzaam werd ik ingehaald. Net toen ik me afvroeg of het de bedoeling was dat ik bang zou worden werd reed de auto naast me, en keek ik naar binnen. Het raampje was open en op de passagiersstoel zat een kleine
peuter van amper twee met grote ogen naar ons te kijken. Een klein spits
gezichtje. Twee grote donkere ogen, hier en daar een zwarte veeg op het gezicht
en een grote speen over haar mond.

“Aa is Inte aas au?”
Vroeg de kleine mij. Ik begreep er geen reet van. De moeder achter het stuur wel.
“O meisje, je speen!” en ze rukte het ding uit de mond van de kleine.
Nu verstond ik de kleine wel toen ze het weer vroeg;

“WAAR is Sinterklaas nou??”
In de schemering had ze Zodielia voor Amerigo, de schimmel van Sint aangezien. Heel even was ik met stomheid geslagen.
“O Sint! Ja die eh, die is nu even eten!”
Iets beters kon ik zo snel niet bedenken.

Hier Zodielia als een ander beroemd paard, het ros Beiaard. Ipv de vier heemskinderen met de vier pleegkinderen. Maar dat is weer en ander verhaal.

10 thoughts on “Het paard van Sinterklaas?

Geef een reactie

