Sushi voor beginners (niet geschikt voor vis haters)

Verkrijgbaar bij een goed gesorteerde Toko

Altijd begin ik met het koken van de rijst. Geen gewone rijst, al vermoed ik dat de echte Thaise kleefrijst ook geschikt is.

Deze koop ik bij Toko Asia (voor Zwollenaren) in de Rembrandtlaan. €1,95/kilo.

Een van de voordelen van wonen in de grote stad zijn dit soort winkeltjes. Eigenaresse zit achter de kassa ALTIJD te telefoneren, met een tv waarop een Aziatische soap aanstaat. Op zaterdag zijn in de winkels de zonen hard aan het werk met aanvullen ed. Aan de etalage doen ze niks, daar staat een grote stapel kartonnen dozen.

AH verkoopt het ook. Echter daar koop je voor €2,55 maar 500 gram. Reken maar uit….

Meten is weten

Ik denk dat één koffiekopje rijst pp genoeg is. Ik neem geen risico dus voor ons drietjes kook ik 4 kopjes rijst.

Mijn kookboek zegt wassen die rijst.

Heel goed laten uitlekken

De uitgelekte sushi rijst in een pan.

Rijst kook ik één kopje rijst op anderhalf kopje water (4 x 1½  = 6). Niet te snel aan de kook brengen en dan in ± 15 minuten gaar koken.

Ondertussen maken we de Sushi Azijn.

125 gram azijn, 35 gram suiker en 2 gram zout. Roeren en even verwarmen in de magnetron zodat de suiker beter oplost.

Nu moet de sushi azijn erdoor. Niet roeren, maar doorsnijden met een platte houten lepel.

Ondertussen laat ik deze heel zachtjes gaar en roze worden

vlnr; tuinkers, makreel, paling, haring en zalm. Waarom nog in de verpakking?

Omdat, verstopt onder de tafel, La Luna, hier in huis ook bekend als Lapjepapje, op een stoel ligt te slapen.

De basics. Plank, matje, kommetje voor water en een kommetje voor de echte Kikkoman sojasaus. En een goed mes natuurlijk.

Wordt vervolgd,