Vanavond Kikkererwtensnert

Nu nog een paar uurtjes heel zachtjes doorsudderen

Als kind gruwde ik van erwtensoep. Ook nu nog als ik in de winter de bordjes met Verse Erwtensoep” of “Verse snert!” zie dan voel ik meestal afschuw. Voornaamste reden zijn de afschuwelijk ‘dingen’ die ik wel eens in mijn snert gevonden had. Er zijn mensen die vette varkenskluiven lekker vinden, ik heb veel liever niks. Ook de kleur die de spliterwten aan de soep geven kan mij niet bekoren.

Omdat echtgenoot het toch begon te missen ben ik gaan experimenteren. Op zich kun je van het basisrecept 500 g varkenslappen – 500 g spliterwten – een zak erwtensoepgroente – twee liter water – en een rookworst een prima snert maken. Door het flink lang heel zachtjes op te laten staan (zeker 3 uur liefst nog langer) smelt het vet uit het vlees en word de rest heerlijk zacht. De vreselijk kluiven gaan er gewoon niet in.

De spliterwten vervangen door splitlinzen of splitkikkererwten bleek een prima idee. Splitlinzen koken nog sneller gaar en glad dan spliterwten, en verschillen in de snert nauwelijks van kleur. Splitkikkererwten (Dhal, te koop bij een toko) hebben meer tijd nodig en houden hun structuur veel langer en zijn veel lekkerder.

13 thoughts on “Vanavond Kikkererwtensnert

  1. Ziet er lekker uit! Sinds vorig jaar heb ik het recept van mijn vader voor erwtensoep. Nooit geweten dat het zo simpel was om te maken. En lekker! Zeker met dit druilerige winterweer….

Geef een reactie

