Postzegelverzamelaars: Verzamelen!

De postzegel met zeehond uit 1985

Nee, ik spaar geen postzegels. Ik vind postzegels leuk, om te gebruiken. Kaarten en enveloppen voorzien van adres en postzegel om daarna door de gleuf van de brievenbus gegooid te worden zodat het ‘systeem’ ze kan bezorgen. Zo ouderwets en tegelijk magisch blijf ik dat vinden.

In de dagen voor het Internet mocht ik graag brieven schrijven. Heerlijk om van alles van me af te schrijven. Af en toe kwam er antwoord, daar deed ik het voor. Het geluid van een dikke brief die op de map ploft……

Begin augustus ‘85 vertrokken wij (twee stellen) per woonwagen voor een reis naar Zuid-Frankrijk. Vanaf de eerste week schreef ik brieven. Door Brabant, Limburg, België en Noord-Frankrijk. Het was een heel ander leven dan ik gewend was en ik had veel te vertellen in mijn brieven. Ik schreef het van me af. Henny van het andere stel begreep er niet veel van als ik onderweg weer eens een brief had om te posten. Hij stuurde niks naar het thuisfront, zo burgerlijk….

Ons 'kamp' in Curtil Vergy. Het was heet, de wagens staan bewust haaks op elkaar, zo was er altijd een schaduwplek.

Ergens in oktober vonden we werk als druivenplukkers in de Côte-d’Or. Een paar weken te vroeg en we zetten kamp op vlak voor het dorp, langs de weg naar Nuit-Saint-Georges. De ‘buren’ vonden het goed als we hun adres doorgaven voor het ontvangen van post. Binnen een week kregen we allemaal post, en ook bezoek. Een paar dagen later zaten we aan de koffie toen auto langzaam naderde. Wie zou dat zijn?

“Aangezien hij zonder de rem te gebruiken uit een nog rijdende auto stapt, denk ik dat het de postbode is,”

Aldus reisgenoot P. Hij had gelijk. Postbode bleek een postzegelverzamelaar die buren oversloeg en de post persoonlijk kwam brengen. En of hij die postzegel met die zeehond mocht hebben? Die had hij nog niet…..

Afgezien van een brief in de eerste week kreeg Henny geen post meer. Jaloers keek hij toe hoe de postbode nog heel vaak terug kwam met steeds hetzelfde; post voor mij. Waarom kreeg ik zoveel post en hij niet?

Tja, toen heb ik het er even ingewreven. Wie schrijft krijgt soms antwoord.

Waarom dacht ik hier weer aan? Dat komt door www.postcrossing.com  een site die ik heel toevallig ontdekte deze maand. Leuk voor iedereen die graag ansichten stuurt en ontvangt, en waarschijnlijk is het voor postzegelverzamelaars ook leuk. Ik heb er een account geopend. Beginnelingen mogen maximaal 5 ansichten tegelijk onderweg hebben. Van mij zijn er nu drie aangekomen en nog vijf ‘travelling’ en ik wacht nu op het moment dat ik een kaart krijg. Wie meer wil weten: www.postcrossing.com

3 thoughts on “Postzegelverzamelaars: Verzamelen!

  1. Ik hield vroeger ook enorm van brieven schrijven en kaartjes sturen, vooral om de gedachte erachter, maar de laatste jaren zit er zelfs met de Kerst de klad in (laat ik de klimaatverandering maar de schuld geven).

    De allerbeste wensen voor de feestdagen en het nieuwe jaar van het Triumvieraat!

Geef een reactie

