Broodje kaas

Lekker met een vers kopje koffie

Bron: Internet

Ik ben dol op kokkerellen. Recepten zoeken en uitproberen en zo. Echtgenoot en zonen hebben zo menig nieuw gerecht geproefd en goed gekeurd. Nu eten we regelmatig Sushi, Lasagne en andere verse pasta, Summer rolls, empanada’s (nadat ik bij een kringloop een doosje met empanada vormpjes op de koop tikte), Thaise en Indiase curries, en zo kan ik nog even doorgaan.

Maar als we met tegen Kerst wekenlang doodgegooid wordt met lekkere en feestelijke recepten word ik (extra) recalcitrant. Ipv mee te gaan in de kookmanie en het wekenlang inslaan van bergen bijzonder voedsel krijg ik zin in een boterham met kaas. Denk ik met weemoed terug aan de Kerstmissen die ik als gescheiden moeder in mijn uppie doorbracht, heel tevreden met tv op de achtergrond, lekker werkend aan mijn laatste handwerkproject en voor eten gewoon een paar goed belegde boterhammen. Echtgenoot was het snel met mij eens. Ging op zoek naar een goed doel om het geld wat we uitspaarden te doneren.

Het is niet helemaal gelukt. Mijn oudste zonen + aanhang kondigden aan dat ze met Kerst bij ons wilden doorbrengen. Wat nu. Ik had me er helemaal op verheugd om er niets aan te doen. Koken is mijn hobby, daar ligt het probleem niet maar boodschappen doen, het plannen voor alle dagen en dan met een kar vol door de supermarkt lopen tussen de andere volle karren door en dan eindeloos lang in de rij staan …… ik heb daar zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo’n hekel aan, het is niet te filmen.

We waren er heel snel uit. Een van mijn laatste Kringloopveroveringen was een kaasfondue set. Zo’n eenvoudige op een spiritusbrander. Die hadden we met een klassieke kaasfondue al getest en goedgekeurd. Wilden we dat op 1e kerstdag nog eens? Echt wel!

Fondue Mexicana – Gesmolten Mozzarella met chilipepers en nacho chips. Ook erg lekker!

13 thoughts on “Broodje kaas

  1. Ik herinner mij een Kerst op de grens van Italie en Zwitserland. Sneeuw en hoog in de bergen zijn we met een pan, borden en lepels naar boven gelopen. Polenta met kaas is het Kerstmaal geworden, smokkelhout verzamelend en sneeuw smeltend, ik denk nog steeds terug aan een mooie Kerst.
    Ik wens jullie allemaal veel goeds, geluk en gezondheid.
    Vriendelijke groet

    • Polenta, dat heb ik tot nu toe één keer geprobeerd te maken, en staat genoteerd in mijn rijtje niet lekker mislukkingen. Ik wil nu eerst eens bij een Italiaans restaurant of een andere gelegeheid proeven hoe het hoort te smaken……

      Lekker eten hoeft niet ingewikkeld te zijn om lekker te zijn. Een goede eetlust doet wonderen.

  2. Fijne feestdagen, dat eerst.
    Gisterochtend hadden we om 9.30 u alle boodschappen binnen vanuit een rustige super.
    Vandaag hoef ik alleen maar te genieten van de Indiaase maaltijd die man en kind koken.
    Naanbrood, Dalsoep, salade, mushroom bahji en kikkererwtencurry.
    De tafel ligt vol bloem van het zojuist geknede naanbrood, de vloer zo meteen ook ;).
    Maar mij hoor je niet met kranten en bladen op de bank. En het vooruitzicht op een lekker prakkie. En dan ook nog ontbijt op bed gehad als ieder weekend. Het kan niet op.

    .

  3. Ik heb het (ook) weer rustig aan gedaan, qua ‘vreetfestijn’ met de kerst.
    Ook ik heb een rothekel aan dat boodschappengedoe, al die volle karretjes met liflafjes, en dat gewriemel en gewacht bij de kassa’s……
    Iets nieuws proberen doe ik graag, en het is niet erg als het de eerste keer (keren) nog niet helemaal goed lukt, al doende leert men! 🙂

    Zo heb ik van de week een pakje custardpoeder gekocht, om een lekkere custardvla te kunnen maken. Nog nooit zelf gemaakt, realiseerde ik me. Dat viel eigenlijk twee keer achter elkaar tegen, ik heb het nog niet in de vingers blijkt wel.
    Drie keer is vast scheepsrecht, ik ga maar eens op internet kijken of ik iets over het hoofd zag. De boel klonterde, en was eigenlijk net ook te slap van smaak naar mijn zin…

    • Ik heb geen idee wat je fout gedaan hebt natuurlijk. Was je de suiker niet vergeten? Heel goed blijven roeren is bij custardvla essentieel. Dikte is afhankelijk van de verhoudingen.
      In de tijden dat er veel zonen mee aten heb ik het wel met liters tegelijk gemaakt en zelf gemaakt is het veel lekkerder dan uit een pak.

  4. Een alternatieve Kerst, mijn idee! Rico kwam hier naar huis en dat betekende dat ik geen tijd had om te koken. Hij kan niet veel eten met die canule en we kozen daarom voor Chinees (alles fijn kleingesneden voor hem wat zacht was) Nog nooit zo’n goedkoop Kerstdiner gehad. 🙂
    In eerdere jaren boekte ik een aantal keren mijn kerstbonus over naar Cees. We geven het hele jaar door aan goede doelen dus nu vind ik het wel goed zo.

Geef een reactie

