Blue John stone mine (Peak District)

Mooie uitvinding de Cafetière

11:45 zitten we al aan de koffie. Echte koffie daar heeft Ad voor gezorgd. ‘The Yorkshire Bridge Inn’ biedt keuze: je mag kiezen tussen ‘instant’ slootwater en echte koffie uit de Cafetière. Waar gaan we nu heen? Ik heb een boekje over het Peak District gescoord, daarin staat een intrigerende grot. Ad is meteen voor maar waar is het? Het valt niet mee om in het  boekje de juiste adres gegevens te vinden. Het goede nieuws: het is vlakbij, door Bamford iets voorbij Castleton, hooguit 10 mijl. Adresgegevens is een groot woord, we moeten door Castleton heen en dan is het nog 1½ mijl. We zullen zien. Gelukkig staan er al voor Castleton borden die ons naar ‘the Blue John stone mine’ sturen.

Winnats pass

Adembenemend. Gelukkig gaan aanval op mijn hoogtevrees.

De rondleidingen zijn in volle gang, over een kwartiertje kunnen we met de volgende tour mee. Brian heet onze gids. Ook hij heeft een helder verhaal en een goede stem. De mijn is geen aangelegde mijn maar een natuurlijke grot, uitgesleten door twee ondergrondse riviertjes. Goed verlicht, de best verlichte grot waar ik ooit geweest ben. Op diverse plaatsen vertelt Brian ons meer over de de Blue John Stone. Een zeer bijzonder mineraal dat op maar een paar andere plekken op de wereld gevonden word.

(Hier wilde ik een foto maken van het Blue John steen die we in de winkel gekocht hadden … maar echtgenoot heeft hem meegenomen 😦 )

Brian heeft een goed verhaal en geeft telkens gelegenheid tot vragen …. En lijkt wat teleurgesteld als die er niet zijn. Ik bedenk één vraag maar iemand anders uit de groep is me voor als Brian verteld dat ze van oktober tot maart actief naar de stenen delven.

“Waarom niet in de zomer?” antwoord: omdat ze dan fulltime de toeristen rondleiden. Blijkbaar levert dat meer geld op als het ontginnen van de mijn…. Al met al gaan we heel veel trappen af en weer op, als alternatief voor de wandeling rond het ladybowerreservoir is het zeker zo sportief en inspannend. Een persoon van de groep gleed uit op de smalle glibberige trappen. Gelukkig is het een jonge sterke bergbeklimmer met een incasseringsvermogen, we gaan gewoon verder.

Mijn beste foto van Blue John stenen in de mijn.

Foto’s maken in een grot is technisch erg moeilijk/onmogelijk. Misschien als je een statief meeneemt, iets waar ik geen zin in heb. Maar dan gaat wellicht de Eisriesenwelt regel in werking. Daar was het nemen van foto’s verboden omdat dan het tempo van de groep veel te laag zou worden. Fotografen wandelingen gaan zelden harder dan 1 km/uur, dat is bekend.

2 thoughts on “Blue John stone mine (Peak District)

Geef een reactie

