Het ging niet zoals ik het gedacht had

Dan maar met de campingazbrander

Eerder had ik bij de kringloop voor € 3,50 al een mooie kaasfondue set op kop getikt. Getest (Lekker!) en goedgekeurd. Mijn fondue kookboekje heeft ook recepten voor Chinese bouillon- en wijnfondues. De chinese fondue hebben we afgelopen zaterdag bij een Chinees uitgeprobeerd. Voor de zekerheid had ik er een belrondje aan besteed met de vraag:

“Hebben jullie Chinese fondue op het menu? De eerste 4 hadden dat niet. Twee ervan probeerden onmiddellijk mij af te leiden door in rap gebroken Nederlands over de heerlijkheden te vertellen die ze wel op de kaart hadden. De 5e was nog komischer. Dat was een Chinees restaurant in hartje stad. Ja ze hadden de Chinese fondue op de kaart, maar nee ik kon voor zaterdag 18 februari niet reserveren want ze deden mee aan Carnaval ….. ik moest hard lachen en het meisje aan de andere kant van de telefoon ook. Dat had ik nog niet meegemaakt, een Chinees restaurant dat aan Carnaval meedoet. Bij restaurant 6 konden we terecht voor een Chinees fondue. Tot mijn verbazing kregen we geen spiritusbrander eronder maar een gasstelletje. Het was heerlijk!

Toch bleef ik denken dat als een spiritusvlam een kaasfondue en een bourgondische fondue aan de praat kon houden, een chinese fondue ook op een spiritus brander moest kunnen. Kokende bouillon wordt immers niet heter dan 100°C

Het stond verspreid over verschillende kasten maar met de foto op de doos kon ik bijna alle onderdelen achterhalen.

Woensdag, voor maar € 3,- omdat er een deksel zoek was kon ik deze Chinese fondue set aanschaffen. Ik zag het helemaal zitten. Ik kocht mosselen, wat vlees, broccoli, noedels en kookte op het gas een pan vol lekkere bouillon, liet man en zoon aanschuiven. Wij gingen smullen.

Hmm. Op de spiritus brander wilde de bouillon niet koken. Er kwam een voortvarende grote regelmatige blauwe vlam uit de brander, daar lag het niet aan. De mosseltjes lieten zich wel garen, maar het andere eten niet.

We hebben nog even geprobeerd of de campingasbrander de soep wel aan de kook zou krijgen, nee dus. Na een minuut of 2 (ik had het helemaal gehad) klungelen gooide ik de handdoek in de ring. Stuurde man en zoon van tafel. Op het gasstel heb ik in een pan de mosselen en in de tweede pan de rest in een andere pan gekookt.

wordt vervolgd

Dit werkte wel, een chocoladefondue setje inzetten voor de pindasaus en andere sausjes. (Ook Kringloop, €3,50)

2 thoughts on “Het ging niet zoals ik het gedacht had

Geef een reactie

