De kookwedstrijd

Alle ingredienten verzamelen!

De kookwedstrijd. Wat was de bedoeling? Ik moest mijn gerecht in 4-voud klaarmaken. Drie voor de jury, een voor het publiek.

Plaats van actie was de Asperge manifestatie op ‘den Alerdinck’ in Laag-Zuthem in de tent waar de professionele koks zelf hadden laten zien en proeven wat voor lekkers je zoal van asperges kan maken. Voor ons ‘finalisten’ werd eenvoudig een deel van de werkruimten vrijgemaakt. Terwijl het publiek belangstellend toekeek rolde ik mijn sushi. Het ging goed, ik hoefde geen ‘mislukte’ sushi weg te werken.

Iets later dan afgesproken kwam de jury proeven. Beiden waren chef kok. Echter, tot mijn verbijstering zag een van de twee chef koks de wasabi mayonaise voor guacamole aan. Vervolgens aten ze beiden een halve sushi met vork en mes.

Ik heb dus niet gewonnen. Afijn, een chef kok die niet eens weet dat je sushi met stokjes of je handen moet eten…….. ik heb er geen woorden voor.

Winnares kreeg haar prijs en verdween. Ik stond er nog even om mijn spullen bij elkaar te rapen. Alle gerechten stonden klaar voor het publiek om ervan te eten. Wat opviel was dat er alleen van de sushi gegeten werd. Voor het winnende gerecht was nauwelijks belangstelling.

Was het leuk? Zeker wel, ik heb er veel lol gehad ook met de kandidaten. Mijn prijs, een fles moezelwijn en een kilo asperges.

Hard aan het werk

Sushi met Asperge, Zalm en Spercieboontjes. Met een dip van Japanse soyasaus en wasabi mayonaise.

8 thoughts on “De kookwedstrijd

    • Hoi Annet, guacamole is mexicaans, gemaakt van avocado, rode peper en nog wat ingrediënten. Wasabi is Japanse mierikswortelpasta en die wordt traditioneel bij Sushi geserveerd. Omdat het erg scherp is heb ik het milder gemaakt met mayonaise.

  1. Die wasabimayonaise moet een winner zijn. Ik vind wasabi wel lekker maar net iets te branderig. Is het gewoon een kwestie van mengen (1 op 1 of anders?). Het ziet er heel lekker uit op de foto (en dat van iemand die niet zo van sushi houdt)!

Geef een reactie

