Terugsturen naar de keuken*)

Over van Vrjidag

Ik had het al een keer eerder gemaakt. Spaghetti Carbonara met Asperges, geïnspireerd door mijn favoriete tv kok, Jeroen van de BRT.

Een gerecht waarbij spaghetti, aspergekopjes en tot linten gesneden asperges samen gekookt worden. Na afgieten mengen met een mengsel van losgeslagen ei en geraspte Parmezaanse kaas. Eventueel met ham voor hen die niet zonder kunnen. Erg lekker.

Gisteren had ik weer een lasagne Bolognese gemaakt met zelf gemaakte lasagne vellen. Van de vellen die ik over had, sneed ik tagliatelle voor vandaag. Op de markt kocht ik voor één euro een zak gebroken asperges. Gebroken zijn ze natuurlijk net zo lekker dacht ik. Een halve kilo grote tijgergarnalen, een stuk Parma kaas, een bos platte peterselie.

Ruim een uur was ik bezig met nog een kleine portie extra tagliatelle(deeg kneden van pastameel met eieren. Laten rusten en dan in de pastamachine walsen tot de gewenste dikte. 2x per dikte dus 10 keer. Voor 4 bolletjes deeg dus 40 keer) . De asperges moesten ook geschild en ontdekte ik dat een kilo gebroken asperges schillen 2x zoveel werk is als een kilo gewone asperges. Idem voor het tot tagliatelle snijden met de dunschiller. Zucht. Ik ploeterde verder. Ik begon te beseffen dat ik me weer een veel te veel werk menu op de hals gehaald had.

Water opgezet voor de grijze tijgergarnalen. Rauw zagen ze er prachtig uit. In het kokende water kleurden ze roze. Afgegoten, laten schrikken met koud water en pellen maar. De eersten waren gepeld nog steeds prachtig, daarna vond ik een paar exemplaren er korrelig uit zien. Helaas smaakten die niet zo goed. Waar dat aan lag?

De platte peterselie wilde ik fijnsnijden in de kleine foodprocessor. Ipv een heerlijk peterselie aroma rook het naar stukgeslagen gras. Had ik niet eerst moeten wassen of waar lag dat aan? Ik proefde een blaadje van de bos. Smaakte zonder meer vies. Bij die groentekraam**) zien ze me niet meer terug. Rücksichtsloos mieterde ik het in mijn gft emmertje. Gelukkig had ik nog verse bieslook dat wel lekker was.

5 eieren losgeslagen, en 200 g Parma kaas gemalen. Eerst een stuk zoals het recept van Jeroen vermelde, in de foodprocessor. Mijn kleine Kenwood had daar hoorbaar heel veel moeite mee, om te voorkomen dat hij vast zou lopen heb ik de rest van het stuk kaas met de rasp geraspt.

Een grote pan water aan de kook laten komen. Eerst de aspergekopjes, toen alles aan de kook was de asperge lintjes en daarna de tagliatelle. De asperges roken heerlijk. Even leek nog alles op zijn plaats te vallen. Het ging terug in de pan, het ei-kaas mengsel er door. Na uren koken werd het een

Een zompige drab die nergens naar smaakte.

Zoon en echtgenoot aten dapper hun bordje leeg. Voor het eerst vonden ze allebei de salade lekkerder dan het hoofdgerecht.

Hoe had ik die salade gemaakt? Gewoon een zakje sla melange uit de aanbieding met een kant en klare dressing uit een flesje, een komkommer met de kaasschaaf aan schijfjes gesneden met nog een scheutje van dezelfde dressing.

*) Ik vroeg Ad hoe hij het eten zoals hij het opgeschept kreeg had willen noemen…..

**) ik had er al eens eerder Braeburns besteld die thuis Fuji ’s bleken te zijn. Toen ik ze ging ruilen werd ik als een zeur behandeld.

4 thoughts on “Terugsturen naar de keuken*)

Geef een reactie

