Mom to the rescue …….. again!

En deze week is Zwolle Wereld Lego hoofdstad.

Mom to the rescue …….. again*)!

Ez kwam net aanfietsen. Nee, hij was niet vroeg vrij, hij was op zoek naar zijn usb stick, daar stond zijn geschiedenis huiswerk op, of ik zijn rode usb stick had zien liggen? Natuurlijk niet.

Laatje van Ezra doorgekeken, interessante vondsten gedaan, geen usb stick. Mee naar boven om met mijn arendsogen mee te speuren. Bed volledig afgebroken en opgeruimd, het ziet er nu beter uit, echter geen usb stick.

Terwijl zoon op de laptop ging zoeken of hij zijn huiswerk daar ook opgeslagen had keek ik de rugzak die hij zelf al “ALLANG HEEL ERG GOED!” doorgezocht had nog eens systematisch na. In het grote vak vond ik een klein sleuteltasje, ik was net bezig het open te ritsen …
“Hee, waar zat die? HOE heb je die gevonden?”
Met uitgestrekte handen kwam Ez op me af en greep het kleinood dankbaar beet. Blijkbaar was dit de gezochte usb-stick. Zuchtend en steunend van oplichting werd er nog een onooglijk printje gemaakt (zag er niet uit of er veel werk inzat) en na blazend van de emotie ging hij weer naar school.

Ja, ik heb tussendoor nog een preekje gegeven over het maken van een wekelijkse back-up van de usb stick op de laptop en vice versa. Ook een preek over het niet verstandig inpakken van een kwetsbare rekenmachine in het voorste vak van de tas, idem voor zijn telefoon. Ik heb nog niets gezegd over het geld, €20, – (zoals neef Luke) slordig los in een envelop in zijn la….

*) gisteravond zat zoon braaf hard te werken aan zijn boekverslag. Het plan was dat hij het helemaal zelf zou doen op zijn laptop en dan we dan daarna samen zouden redigeren en printen. Bijna klaar had hij een technisch probleem, zijn verslag stond op read only. Hoe dat kwam was niet duidelijk en wat we ook probeerden en zochten, het was niet meer aan te passen. Sluiten zou betekenen dat al het werk van de afgelopen uren verloren zou gaan. Moeder en vader stonden erbij en wisten het zo gauw ook niet. Kopiëren werkte niet meer, en opslaan als was geen optie meer. Ook het onder het onder ‘help’ gevonden menu voor activeren was grijs en inactief. Via print screen hebben we een en ander in PowerPoint gesaved, en dat heb ik op onze eigen pc overgetikt, terwijl zoon iets anders afmaakte. Al overtikkende heb ik natuurlijk tig fouten verbeterd.

8 thoughts on “Mom to the rescue …….. again!

  1. Mijn mentorleerlingen hebben mij deze herfstvakantie allerlei huiswerktips gestuurd.
    I.p.v. Dat ik het vertel heb ik hen zelf gouden tips laten bedenken.
    Ik stuur ze alleen maar door naar de hele klas.

    Met dit blog krijg ik toch sterk het idee dat ik de moeders het huiswerk moet laten leren en maken.

    Leuk verhaal!

    Vrolijke groet

    • Weet je het is best wel leuk om een idee te hebben wat je kind op school moet leren.
      De gouden tip in dit geval is duidelijk: begin ergens op tijd aan, en laat de afronding niet tot de laatste avond wachten. En: werk je op de pc, dan moet je tussendoor opslaan. Dat laatste had hij ook vergeten.

      • Voor digitaal ingestuurde huiswerkopdrachten zijn soms meerder emails nodig. Verrgeten bijlages, verbeterde versies.
        Bij gedeelde documenten zoek ik mij rot tussen de naamloze documenten.
        Vergelijkbaar met verregende schriften en lekkende drinkpakjes want dat gaat ook nog weleens mis.
        Maar uiteindelijk komt het wel goed.
        Zoniet dat geef ik als docent altijd de ouders de schuld en nooit het kind!
        Opbeurende groet

        • Ja maar de tijden dat jij uit een grijze massa tekentjes mocht puzzelen wat de leerling daar neergekriebeld had zijn wel voorbij!

          Dat is een van mijn ergernissen als ik het huiswerk van mijn zoon nakijk. Heeft hij het goed uitgerekend maar de uitkomst staat verstopt in een brij grijze kriebels.

          • De brij grijze kriebels tonen wel het denkproces.
            Al moet ik toegeven dat mijn handschrift ook onleesbaar is.
            En de digitale mogelijkheden verhelderend werken voor mijn leerlingen.
            Al ben ik ook wel een betere prater ……
            Vrolijke vakantiegroet
            PS: ik heb eindelijk zo’n 3000 emails doorgeworsteld en gearchiveerd.

Geef een reactie

