The Belfast Bus (november in Schotland III)

Zaterdag morgen is het zover, we gaan met Dodds of Troon naar Belfast.
The Hamilton Arms in Girvan is ons opstap punt. We hebben afgelopen zomer al in Girvan gekampeerd, we weten de weg. Parkeren in Girvan is geen probleem.

Gelukkig was ik lopend

Gelukkig was ik lopend

Er wacht nog een meisje met een grote koffer op ‘the Belfast Bus’. Maar als er een bus van Dodds komt en stopt mag zij mee, wij niet. De chauffeur vertelt dat er nog een bus komt. Ik kan mijn kaartje ook wel opbergen, want de driver van de bus “knows all bout you”.

IMG_4484

Wachten voor the Hamilton Arms

± 4 min later komt onze bus, wij gaan mee voor de dagtrip naar Belfast. De bus is vol, zonder stoppen rijden we langs de kust naar Cairnryan. Het is 2½ uur varen naar Belfast. Het is een mooie boot. De chauffeur van de bus vertelde onderweg over een jacuzzi en massages aan boord. In de bus dacht ik nog dat hij een grapje maakte maar toen dacht ik ook nog dat de overtocht een uurtje zou zijn. Aan boord blijkt het reëel. Verdiept in mijn boek werd ik aangesproken door iemand van de boot of ik een neck/shoulder massage wilde? En op de boot waren gratis (we zijn en blijven Nederlanders) kaarten van Belfast verkrijgbaar. Handig voor Ad ter voorbereiding, alsof er niet al genoeg voorbereid was…..

Tussen Carinryan en Belfast vaar een "Fastferry". Jawel met spoilers!,

Tussen Cairnryan en Belfast vaart een “Fastferry”. Jawel met spoilers!,

In Belfast rijden we naar het Titanic museum. Onderweg in Belfast worden de shopaholics losgelaten bij een winkelcentrum, wij rijden door naar de oude werf. Aanvankelijk lijkt het alsof we een ‘guided tour’ hebben. Bij de ingang staan we een kwartier te wachten op de gids, maar zij laat ons boven aan de eerste trap weer los met de mededeling dat we door moeten naar platform 4, om dan via 3 en 2 het verhaal v/d Titanic te lezen en beleven.

The Titanic Experience

The Titanic Experience

Historische plek waar the Titanic ooit gebouwd werd.

Historische plek waar the Titanic ooit gebouwd werd.

Eindeloos veel informatie over Belfast in de tijd dat de Titanic gebouwd werd. Mijn interesse gaat verder dan mijn eigen ikje in het hier en nu, dus ik heb het met veel interesse gelezen. Een en ander werd in hapklare brokjes met historische foto’s gepresenteerd. Veel knopjes voor de moderne interactieve mens, veel film en geluid materiaal. Indrukwekkend! Zonder gids bleek een goed idee. Op deze drukke zaterdagmiddag had de gids moeten schreeuwen om boven alles uit te komen en nu kon iedereen in eigen tempo beter bekijken wat het meest interessant leek. Na veel info over Belfast en het bouwen, het hoofdstuk over de eerste tocht, de ramp, de afloop van de ramp en de slachtoffers . Zelfs over de zoektocht naar de gezonken Titanic, en een film gemaakt bij de vondst van het gezonken wrak.

17:00 Vertrekt de bus. Niet naar de haven, maar naar centrum Belfast waar ook wij nog een uurtje mogen shoppen. Tja daar moet je van houden. In een souvenierswinkel vindt Ad een mooi Titanic shirt (The Titanic, built by Irishmen, sunk by an Englishman) ik koop postcrossing kaarten. Aan het eind van de middag gingen we, na nog een paar pintjes in Belfast centrum, met de bus weer terug. Ik hoor wel eens mensen neerbuigend praten over reizen per bus, ik vind het prachtig. Ook het langzaam manoeuvreren door de zaterdag avondspits in de binnenstad van Belfast is voor mij een uitje.

Avond eten nemen we op de boot: “Fish & Chips” de kabeljauw zag er indrukwekkend uit maar viel als een baksteen naar beneden. De chips en garden peas waren lekkerder. Vers en precies goed gebakken/gekookt. Terug in Girvan rijd ik door het donker over de buitenwegen van Girvan naar Dailly en ons huisje. Bij de buren lijkt sinds vanmorgen niets veranderd. De gordijnen zijn dicht, licht en tv zijn aan en er staat nog steeds een klein rood autootje. Het valt mij niet op maar Ad ziet natuurlijk dat er nu een gloed nieuwe Audi nog wat staat, zonder roest en met tankdop, we hebben nieuw buren.
Elf uur chillen we nog wat bij de tv.

One thought on “The Belfast Bus (november in Schotland III)

Geef een reactie

