Weer wat geleerd!

Zo ontdek je nog eens wat. Zoon had deze week drie verslagen in te leveren. Door mijn aanhoudende gezeur was hij ruim op tijd aan twee ervan begonnen. Nu kon hij in alle rust aan het derde verslag dat pas vorige week opgegeven was werken. Alle drie de verslagen heb ik natuurlijk op fouten gecontroleerd. Afgezien van flink wat spelfouten was het goed werk.

Het geschiedenis verslag ging over Nederland in de 2e Wereldoorlog. Tot mijn stomme verbazing las ik aan het eind van zijn verslag dat de capitulatie in de boerderij De Nude in Wageningen getekend was.
“He?” dacht ik, “dat was toch in Hotel De Wereld?”. Ik haal zoon erbij en vraag hem waar hij dit vandaan heeft. Hij laat mij de pagina van Wikipedia zien. Tot mijn stomme verbazing lees ik dat het klopt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederland_in_de_tweede_wereldoorlog
Op 5 mei waren de onderhandelingen nog niet helemaal afgerond, en echt getekend werd er pas de volgende dag, op 6 mei.

Later op de avond kijk ik naar mijn favoriete quiz; “Pointless” op de BBC1. Bij vraag twee kijk ik verbaasd naar de tekst op het scherm.
“Beatles UK top 40 singles that start with a consonant”
Ik heb geen idee wat een consonant is. En wat het met songtitels te maken heeft. Gelukkig heeft de 1e kandidaat het zelfde probleem met de vraag en verteld dat hij geen idee heeft wat een consonant is.
Het antwoord komt van Richard, de know-it-all van de twee quizmasters. Het is een medeklinker.
“Help!” zegt de kandidaat dan. Het blijft even stil.
“Dat is een Beatles single, licht de kandidaat toe. Goed voor 20 punten.

IMG_5277b
Ook “ontdekt” vandaag, de route van Zwolle naar Hasselt oostelijk van de Vecht.

3 thoughts on “Weer wat geleerd!

Geef een reactie

