Ff lekker naar de sauna

Gisteren ….. voor een verjaardag van maanden geleden had echtgenoot nog een sauna bon voor twee liggen. Goed te combineren met een motor rit, dus: we gaan naar die ene in Duitsland die ook op het lijstje staat. In Epe bij Gronau. Meestal gaan we naar de Sauna in Epe op de Veluwe. Hoe zou deze zijn?
Het was prachtig weer, niet veel wind en in een keer rijden we naar Duitsland.

Onderweg zaten we wel enige tijd achter een dronken gek in een oude Mercedes. Op een 80-weg reed hij niet harder dan 60 en hing hij volcontinu met zijn auto tegen de doorgetrokken streep aan. Ook hele stukken met twee wielen op de linkerbaan. Ik had de indruk dat hij per se niet wilde dat we hem konden inhalen. Ik houd altijd afstand van dit soort weggebruikers. Afijn, ook hij sloeg uiteindelijk af.

Sauna Epe bleek heel geschikt voor een dagje uit. Ik vind het altijd weer grappig om tegen cultuurverschillen aan te lopen, vooral de onverwachte. Ik zocht tevergeefs naar het super warme bubbelbad. Bij de opgiet kregen we het fruithapje vooraf, niet achteraf.
De opgietingen bevielen me gisteren het meest. Elk uur één, in een niet te grote niet te kleine sauna en er was plaats genoeg. Het was niet nodig om ruim van te voren in de rij te gaan staan. Tussendoor zocht ik een ligstoel in het zonnetje. Alleen, na het 2e rondje was er geen ligstoel meer vrij, 50% v/d stoelen waren met een dikke laag handdoeken gereserveerd. Binnen stond een bordje dat dat niet toegestaan was. Kijk, dat hielp. Ik koos een stoel, rolde de 4 handdoeken bij elkaar van de stoel af en ging lekker liggen.
Heerlijk. De inspannende motor rit, twee sauna opgietingen en het lekker zonnetje zorgden voor een rozig gevoel en ik lag heerlijk te dagdromen. Vagelijk merkte ik wel dat er iemand demonstratief om mijn stoel heen liep maar ik dacht dat dat mijn eigen vent was, de handdoeken was ik al vergeten. Ook stond mijn antenne voor Duits niet aan en de discussie naast mijn stoel ging aan me voorbij. Pas op het laatst hoorde ik een nijdig

“Sie hat die Badetucher auf der Erde geschmissen!” Ik wist zo gauw niks beters te bedenken dan de boze stemmen te negeren. Daarna besloten de twee boze vrouwenstemmen om ergens anders te gaan liggen. Dat leek mij ook het beste.

Zo maak je nog eens wat mee. In 2003 reden we in Noord-Ierland niets vermoedend (al hadden we wel gezien dat er errug veel politie op de been was) een Oranje mars voorbij.

Zo maak je nog eens wat mee. In 2003 reden we in Noord-Ierland niets vermoedend (al hadden we wel gezien dat er errug veel politie op de been was) een Oranje mars voorbij.

4 thoughts on “Ff lekker naar de sauna

  1. Toen ik in Zwolle woonde ging ik regelmatig naar Heino, dat vond ik een fijne sauna.
    Hier ben ik een paar in Nieuwe Schans geweest maar ik vind Heino destijds toch gezelliger.
    Al is hier een lekker warm binnenbad, dat buiten zwemmen in je blootje vind ik maar niks.

    Gelijk heb je die Duitse tangen te negeren. Dat opeisen van stoelen waar ze niet op zitten vind ik zo egoistisch!

    • Je bedoelt Sauna Swoll aan de weg naar Heino? Daar gaan we ook graag heen, alleen ze zijn op Zondag gesloten. Zondag is voor ons DE (want toch niet veel anders te doen) saunadag bij uitstek.
      Sauna Epe is maar 15 min langer rijden, is op zondag normaal open en heeft een scherp ochtend tarief. Bovendien is het een mooiere sauna.

Geef een reactie

