Bealach na Bà – the Applecross pass

Herten in Applecross

Herten in Applecross

Applecross is een Schiereiland aan de Noord West Kust van Schotland. Tot de 20e eeuw alleen te bereiken via de zee of via een van de meest verraderlijke bergpassen van Schotland: Bealach na Ba (Pad van het vee). Deze bergpas overbrugt 626 meter tot onder de hoogste top van 774 m.

Ik wist dat allemaal niet. Alleen dat we vorig jaar, met de auto door een misverstand de kustroute naar Applecross voorbij gereden zijn. Voor Ad een reden om terug te gaan en op Internet de uitdagende route te vinden. Die moeten we doen …. Ik twijfelde.

???????????????????????????????

Volgens de camping mensen die de weg elke dag rijden valt het wel mee. Gewoon doen is het advies. Als ik het na de eerste 5 mijl nog te doen vond kon ik doorrijden, het zou niet erger worden.

Om zes uur ben ik wakker. Het lijkt droog, ik ga wandelen. Waarheen? De Applecross pass begint gelijk voorbij de camping, ik ga vast een eindje kijken. Het begin ziet er niet vreselijk moeilijk uit. Na een paar bochten zie ik in de verte een groepje herten. Ze staan achter een hek, worden ze hier als vee gehouden? Meestal achter hogere hekken dacht ik. Ik kan een aantal foto’s maken voor ze mij zien. Het hekje van 1,50 m hoog is geen beletsel voor ze. Zonder een aanloop of wat springen ze er eenvoudig overheen.

Applecross bay

Applecross bay

IMG_6450

Na een hartig ontbijt vraagt Ad naar het weer. Voor boven op de pass? O, daar is het altijd slecht weer. We gaan het doen. Omhoog valt het mee, voornamelijk omdat ik me strak op de weg concentreer, de uitzichten laat ik voor wat ze zijn. Boven rijden we inderdaad een wolk binnen, het is er nat en mistig, op het viewpoint is geen view te bewonderen. Ik blijf op mijn motor zitten. Naar beneden is pittiger, daar zijn de haarspeldbochten met de 20% hellingen.

Boven reden we een wolk binnen.

Boven reden we een wolk binnen.

Het principe van de passing places is dat tegenliggers elkaar daar passeren. Wie het eerst is mag het stuk weg rijden, de tegenligger moet wachten. Ik heb de grote moeite met de haardspeldbochten en ik rij langzaam naar beneden als ik een groep motorrijders als tegenligger heb. Ook bij hen een achterblijver. Ik begin als eerste aan een stuk weg dus ik rekende erop dat hij bij de passing place zou wachten. Dat doet de ** niet en ik schrik daar zo van dat ik naar rechts uitwijk (op een 20% helling met vangrail en afgrond) terwijl hij naar links uitwijkt en we recht op elkaar afrijden. Ik sta stil niet in staat om iets anders te doen en gzd kan hij met charmante glimlach nog wel een extra manoeuvre maken en mij ook rechts passeren. Anders zouden we daar nu nog staan denk ik.

Een haardspeldbocht

Een haardspeldbocht

???????????????????????????????

Het is gelukt. Het bord hadden we op Street view van Google Earth al gezien. Nu sta ik er zelf.

Kaart Applecross 1

Kaart Applecross 2.jpeg

One thought on “Bealach na Bà – the Applecross pass

Geef een reactie

