Terug naar de Beauly Firth

IMG_6571

De oever van de Beauly Firth bij Bunchrew.

In de ochtend blijken we omsingeld door Duitsers. Het weer is stralend als we Ullapool verlaten  Onderweg gaat het regenen en rijden we door de buien heen verder. Ook in de regen is het uitzicht van het landschap om ons heen indrukwekkend. Foto’s maken is lastig tijdens het motorrijden, maar de uitzichten staan op mijn netvlies. Ergens in de middle of nowhere ziet Ad een bord voor een restaurant, met een pijltje bij een zijweg. Als we het vinden ziet het er verlaten uit. De deur is nog op slot en ik zie dat ze om 12:00 openen. Het is 11:48, we wachten even en de deur wordt voor ons geopend.
Beleefd vraagt Ad of we wellicht te vroeg zijn voor een kopje soep.
“We open at twelve. Everything is ready!”
terwijl het buiten verder regent bestelt Ad voor ons de soep en koffie van de dag. Heerlijke broccoli met blauwe kaas.

Het is redelijk droog als we verder gaan. We rijden langs de rivier de Oykel. Ik wordt ingehaald door een lichtblauw Skodaatje. Voor de auto Ad ook in kan halen gaat de weg omhoog en opeens rijden we de wolken binnen. Met zijn drieën rijden we langzaam door de dikke mist. Skoda geeft haar inhaalplannen op. Soms raak ik ze kwijt als ik achterop raak omdat er fietsers ingehaald moeten worden als er ook een paar tegenliggers langrijden op de smalle weg. Ik zie weing, noodgedwongen doe ik mijn vizier omhoog, dat scheelt. Onderweg zie ik een bord dat verwijst naar een parkeerplaats met een uitzichtpunt. Ad is blijkbaar stug doorgereden bij gebrek aan uitzicht. Na een paar minuten zie ik de achterlichten van de Skoda weer. Ad kan ik niet zien. Na ruim een kwartier rijden we de wolken weer uit.

Doel van de dag is Bunchrew Caravan Park aan de Beauly Firth, bij Bunchrew. Het is heel erg rustig. Weinig gasten. Het is extreem hoog water, het staat tot vlak aan de rand van de camping. We waren er al eerder maar nooit hadden we het water bij vloed zo hoog zien staan. Volle maan zou dat er wat mee te maken hebben?

IMG_6568

Terwijl we ons staan te verbazen over het hoge water komt er een beest uit de struiken dat ons voorbij loopt. Een otter! Voor ik een 2e foto kan maken is hij in het water verdwenen

IMG_6581

Een paar uur later is een flink deel van het wad weer zichtbaar

IMG_6583

En doen de zee asters alsof ze nooit ondergedompeld waren

???????????????????????????????

Je kan er zelfs lopen. Alleen die paparazzi blijven lastig.

IMG_6592

Our wee taste of Scotland

???????????????????????????????IMG_6586

6 thoughts on “Terug naar de Beauly Firth

Geef een reactie

