Spot de spotter

???????????????????????????????

Op vakantie lees ik meer. Niet omdat ik me verveel maar omdat ik me dan beter kan concentreren. Deze vakantie drie boeken. Eén boek ‘The White Queen’ koop ik op de boot. Een buitenkansje want door de vakantie kan ik de BBC serie over dit boek niet afzien. Eén boek vind ik in de ‘campingbieb’ van Ullapool en die laat ik op de camping van Alyth weer achter. Een boek, ‘the Hundres secret senses’ van Amy Tan had ik eerder in de kringloop op de kop getikt. Een juweeltje.

???????????????????????????????

Ook waren er erg veel mooie camera’s te bewonderen

???????????????????????????????

Zo mooi hebben we de dolfijnen niet kunnen zien, jammer.

IMG_0420

Ik zag ze voor het eerst in het wild.

IMG_6652b

Spot kreeg er geen genoeg van.

IMG_6655b

Ongeduldig wachtend.

Het lijkt een mooie dag te worden. Ik haal (terwijl Ad nog slaapt) koffie en een broodje bij de kar op de camping. Helaas zit er veel te veel suiker in de koffie. Ad heeft de vorige dat geïnformeerd of er nog wat de doen is in de buurt. Jawel, dolfijnen spotten. Er is een smalle doorgang in de Cromarty Firth. Daar botsen twee stromen water tegen elkaar waardoor het rijk aan vis is. Dolfijnen die wel een visje lusten komen daar vissen en spelen.

Het is een populaire plek, de parkeerplaats bij de vuurtoren is overvol. Zelfs voor de motor vind ik met moeite een plaatsje. Ad (die meer ervaring heeft met het vinden van parkeerplekken) staat al te wachten. Bij het water aangekomen is er net een klein groepje dolfijnen aan het duiken en weer omhoogkomen. Ik maak geen foto’s, ik kijk.

We willen ze beter zien dus we gaan ook met een boot mee vanuit Avoch. Aan boord: de schipper, de spotters en de hond Spot. Spot is een bordercollie die naam Spot (=Vlekkie) een heel nieuwe dimensie geeft. Zij blijkt de fanatiekste spotter aan boord. Tijdens het varen wacht ze gespannen af en laat ze zich door de mensen aanhalen. Aangekomen bij de smalle doorgang in de Cromarty Firth schiet ze de boot door en kijkt overal op zoek naar de dolfijnen.
We worden beloond, vrijwel meteen komen er een paar dolfijnen vlak langs de boot alsof ze ons ook graag van dichtbij willen zien.

???????????????????????????????

Mijn ‘beste’ dolfijnen shot. Ik gaf het al gauw op en heb gewoon zitten kijken.

IMG_6641

Met de schipper

???????????????????????????????

Schotse humor?

IMG_0429b

Nog meer Schotse humor.

9 thoughts on “Spot de spotter

Geef een reactie

