Dolen door the Speyside

IMG_6663

Bunchrew Caravan Park vanuit de verte

IMG_6664

Ingezoomd vanaf dezelfde plek zie ik een blauw tentje.

Het is droog als ik wakker wordt en ik ontbijt met oatcakes met kaas. Het zijn geen cakes, maar ‘savoury biscuits’ gebakken van havermeel. Nederland kent ze niet, zelfs in Engeland is het moeilijk om ze te kopen. Ruim een uur later pak ik de tent nat in en terwijl Ad alles op zijn motor bindt bestel ik een ontbijtje bij de ontbijtkar. De suiker voorde koffie mag ik er zelf indoen. Een broodje ei met redelijke koffie en uitzicht op de Beauly Firth, wat wil een mens nog meer?

Geplande route voor vandaag: Bunchrew – Aberdeen. Het loopt anders. Ad wil ook naar een whisky stokerij voor een stempel in zijn whisky paspoort. Het wordt een eindeloze zoektocht. Glenlivit kan hij niet vinden, Tomintoul is onbereikbaar wegens werkzaamheden aan de weg. Een dame van de een tourist information stelt een alternatief voor: Cragganmore. Ook deze destilleerderij is moeilijk te vinden. Na een rit van zeker een uur komen we aan op de verlaten parkeerplaats. Alles staat open maar er lijkt niemand te zijn.

???????????????????????????????

Toen ik deze borden zag staan begon ik te vermoeden dat een rondleiding er vandaag niet inzat.

Na flink zoeken vinden we één persoon achter een computer. Er zijn geen toeristenrondleidingen want het is zaterdag….. maar, de operator die de zaak draaiende houd wil het begeerde stempel wel zetten. En tipt ons voor een andere destilleerderij voor nog een stempel; Cardhu. En weer rij ik achter Ad aan naar de volgende whisky. Ik vermoed dat hij het vandaag wel jammer vind dat we niet met de auto zijn, dan kon hij alles opdrinken en mij laten rijden…..

Cardhu is open, en de tour is boeiend.
Na al die zoektochten is het laat en het regent nog/weer, de tent is nog nat van de vorige camping. Ik heb geen zin om een natte tent in de regen op te moeten zetten. Ik ben voor een B&B, ook leuk voor de rest van Ad zijn verjaardag.
Hotel I waar we informeren heeft 4 sterren en het tarief is £95, – pp.
Hotel II heeft een we een ster meer, we vragen maar niets.
Hotel III is niemand die ons te woord staat. Een persoon verwijst ons naar de bar in de kelder alwaar we door de persoon achter de bar genegeerd worden. Blijkbaar willen ze geen gasten en ik wil weg. Ad ook.
Guesthouse I vraagt £95, – voor een kamer.
De tourist information van Dufftown om 17:10 heeft de deur al op slot. Na kloppen wordt er open gedaan en als we vragen naar een B&B weet de man zeker dat alles vol is …… daar hebben we ook niets aan.
Guesthouse II vraagt £65,-  en die nemen we. Het blijkt een kamer in een rijtje aan een binnenplaatsje, heel gezellig. En praktisch voor de rokers zie ik later die hoeven niet ver…..

???????????????????????????????IMG_6667

IMG_6669

En de buren kwamen uit Ede. Bennekom en de Stadspoort om precies te zijn.

IMG_6690

Ons hotel van de buitenkant. Ik vond het geweldig.

IMG_6691

Zo heette ons hoofdgerecht ook …. heerlijk!

IMG_3056

Cullen skink, een typisch schotse soep van gerookte schelvis, aardappels en melk.

In ons restaurant besteld een andere  gast, een Zweed met duidelijk teveel drank op als voorgerecht;
“Killen Skunk”.
“Over here, Skunks don’t kill!” is het sarcastische reactie van de restaurant eigenaar,
“and you will only get it if you say it right”

7 thoughts on “Dolen door the Speyside

  1. De tent laten wij liever thuis als wij naar Schotland gaan. Er zijn hele leuke hotels. We waren onlangs in Mey. Oude omgebouwde stallen. Super hotel met een ontzettend aardige directeur. Ook nog eens een echte whiskykenner.

    • Ha Burro! Niks zo mooi als kamperen met uitzicht op de Beauly Firth of Loch Broom. Ik ben dol op de weidse uitzichten die veel campings in Schotland bieden. Wat dat betreft ben ik een vreselijk buitenmens. \
      Tja kamperen is niets voor watjes 🙂 en het scheel fiks in de kosten. Hotels en B&B’s zoeken we als we buiten het seizoen naar Schotland gaan.

  2. Ik lees elders iets over een blerrrrr-tv en een traditioneel ontbijt.

    Zonder de gefrituurde haggisversie kreeg ik dit ontbijt op zondagen van mijn ex, toen wij wel van elkaar hielden.
    De extra kilo’s ben ik de jaren sinds nog steeds niet kwijt geraakt.
    Net zo min als de goede herinneringen samen.

    Schotland blijft iets speciaals voor mij.
    De herinneringen aan mijn ex worden ook steeds beter.

    Vrolijke, vroege zondaggroet,

Geef een reactie

