December in Schotland

???????????????????????????????Iets van half vier reden we woensdag 4 december de DFDS terminal in IJmuiden binnen. Het was er niet druk, we mochten zo doorrijden de parkeerplaats op. De princess Seaways lag op ons te wachten. Onze hut heeft een 2‑persoonsbed en uitzicht op zee, cq uitzicht op de vuurtoren van de haven. Het weer lijkt prima. De koffie in het “Lighthouse café” is lekker. Ik heb er een paar jaar over gedaan om te ontdekken dat ik aan boord bij dfds beter de zwarte koffie kan bestellen dan de cappuccino. Dat laatste is echt slootwater dat nauwelijks naar koffie smaakt.
Later hadden we een picknick in onze hut met een maaltijdsalade en drumsticks. Voor zoonlief had ik er ook een paar drumsticks thuis achtergelaten. “Verstopt” achter de glazen deur van de glazen kast, ik vreesde dat Luna‑van‑de‑buren haar uitstekende neus achterna zou gaan en ze zou vinden ….

Tijdens het picknicken kijk ik al uit naar het inslaan in een Britse supermarkt. Oatcakes (geen cake maar een soort van haverbiscuit zonder suiker), Cheddar en Salmon paste.
De zee is ruig, heel ruig. Ook nuchter onderweg naar de navigators bar, waar ik altijd met een Gin Tonic naar de covers zingende gitarist ga luisteren werden we van links naar rechts door de gang geslingerd.
Wij hebben ieders een vaste kant in het bed en mijn plek was aan de patrijspoortkant.

O, kom er eens kijken ………….. jawel een pakje in mijn schoen. Mijn eigen pillendoos, zodat ik beter kan controleren of ik mijn dagelijkse bloeddrukpil al ingenomen heb. De zee is nog steeds ruig. Achteraf gezien bleek mijn slaapplaats bij het raam een voordeel. Ik had heerlijk geslapen! Ad minder, dat kwam omdat hij aan de rand lang en hij was er in de nacht door de ruige zee een paar keer bijna uitgerold. Hij was dichter bij mij gaan slapen. Niets van gemerkt.

± 8:00 worden we wakker gemaakt door een mededeling in drie talen. We zijn zonder vertraging vlak bij de haven van North Shields en ETA is 10:00 CET (=Central European Time). In het restaurant en Lighthouse café staat het ontbijt voor ons klaar.

Onze hut is op dek 6. Hoog, toch komt een golf hoog genoeg om ons raam vol te raken. Op dek 8 ga ik even naar buiten. Twee rokers staan zielig*) in een hoekje gedrukt. Ik blijf niet lang, het lijkt wel een regenbui zoveel water spat en zweeft er over het dek. Ik ga snel naar binnen voor een koffie en een broodje kaas.
Aanvankelijk voeren we op schema, maar we krijgen een mededeling dat we vanwege de storm de haven niet in mogen zonder loods. Met excuses van de kapitein gaat dat een ½ uur vertraging opleveren. Wij nemen het voor kennisgeving aan.
Niet heel veel later opnieuw de kapitein over de luidsprekers. De wind is te sterk, 11 Beaufort en we mogen ook met een loods de haven niet in. We moeten wachten tot de wind minder sterkt wordt. Ook nu halen Ad en ik onze schouders op. Lang geleden al had ik de boot naar Newcastle omgedoopt tot de “uitslaapboot” omdat we veel later dan afgesproken aankwamen.

IMG_7812

Ik lees verder, kijk naar buiten, neem nog een koffie met Cinnamon Danish pastry (zooo lekker!). Volgens de weerverwachting mogen we misschien om een uur of een de haven in. Buiten wordt het lichter. Vanuit het café hoor ik dat er elders een bingo gespeeld wordt.

Ik stuur een sms naar jongste zoon over onze avonturen, dat we voor de kust heen en weer varen en de haven niet in mogen. Hij heeft andere zorgen dan wij;
“Jullie komen toch niet terug?”
Na de tentamens van vorige week had hij zich verheugd op een weekje alleen thuis zonder al te veel huiswerk.

Uitleg van Ad over het effect van de storm

Uitleg van Ad over het effect van de storm

De princess vaart langs de kust. Voor we draaien waarschuwt de kapitein dat we dan beter kunnen blijven zitten.
± 13:00 uur leggen we aan. Drie duwboten zijn er nodig om de princess tegen de kade aan te duwen. Een en ander verloopt voor ons passagiers naadloos.

Plan A was vandaag naar Dufftown te rijden, ruim 300 mijl, dat gaat niet meer lukken. We gaan naar the Muirs Inn in Kinnross.

IMG_7838

14:06 C.E.T. varen we eindelijk de haven van North Shields binnen….

Drie duwboten zijn er nodig om de princess tegen de kade te krijgen.

Drie duwboten zijn er nodig om de princess tegen de kade te krijgen.

*) zielig dat ze moeten roken. Niet zielig dat ze dat buiten moeten doen. Liefst had ik dat ze aan het eind van het dek een rookplek maakten. Nu moet je op deck 8 door een walm van sigaretten rook heen om buiten te komen.

4 thoughts on “December in Schotland

  1. Lijkt me toch wel een spannende vaartocht te zijn geweest en het weer is tot nu toe heel bar in de UK. Ik hoop dat je vakantie daardoor niet in duigen is gevallen.

  2. Ik maakte het ook eens mee. De trossen knapten en toen moesten we weer naar volle zee terug. Dat was nog met de oude “Koningin Juliana” bij Hoek van Holland.
    ’s Winters naar Schotland! Brrr. Tijd voor een malt! 😉

Geef een reactie

