Huiswerk

WiskundeHuiswerk. Op de lagere school al had zoon een achterstand met rekenen en dat moest hij thuis inhalen. Om hem te helpen rekende ik gezellig aan de keukentafel met hem mee. Het was echt gezellig want de pubertijd was nog ver weg, al die extra aandacht van mams was vooral leuk. We waren er ook al snel achter dat zoon goed kan rekenen. De achterstand had hij opgelopen omdat hij in een drukke klas niet zo goed is in zelfstandig doorwerken.
Daarna kwam de brugklas met echte wiskunde. Al snel bleek dat moeilijker. Een oudergesprek op school maakt ons in een klap duidelijk dat zoonlief van de leerkracht niet veel te verwachten had, hij had mijn zoon al af geserveerd.

“Wat een lul!” was het briesende commentaar van echtgenoot toen we het gesprek verlieten. Ik zag wel mogelijkheden, gewoon verder gaan zoals we het eerder deden, al het huiswerk samen maken. We hadden een antwoordboekje en als we er dan nog niet uitkwamen bracht echtgenoot uitkomst. Dat ging jaren goed. Later moest ik de antwoordenboekjes zelf bestellen en betalen maar dat vond ik niet erg. Zelf had ik nauwelijks wiskunde onderwijs gehad. In mijn tijd mocht je het na de 2e klas laten vallen. Van de wiskunde lessen herinner ik me vooral een lieve juf die geen orde kon houden en waar ik niets leerde. Toen vond ik dat niet erg.
Veel van de stof die we aan de keukentafel doorrekenden waren ook voor mij nieuw. De stelling van Pythagoras vind ik nu een eitje, jarenlang klonk het als abracadabra. En ik vond het harstikke leuk. Zoon zuchtte wel eens vermoeid als ik er op stond dat we alle opgaven van diagnostische toetsen maakten, en we net zolang rekenden tot we hetzelfde antwoord hadden als het antwoorden boekje.

Wiskunde werd daarmee een vak waarvoor hij consequent een ruime voldoende voor haalde.
Tot dit jaar. Het antwoordenboekje was niet verkrijgbaar en ik ging ervan uit dat zoon het nu wel door had. Helaas vertonen zijn wiskunde cijfers een dalende lijn. Twee weken geleden belde ik direct met de uitgever of ik via hen de antwoordenboekjes kon bestellen. Geen enkel probleem. Nu ben ik hard aan het werk om in de ochtenduren 6 maanden wiskunde in te halen. Vandaag de Goniometrie, echt leuk!

5 thoughts on “Huiswerk

  1. Wel super, dat je er zo veel voor over hebt om jouw zoon te helpen. Eigenwijze schoolmeesters vragen zich dan af hoe lang een ouder dat kan / wil blijven doen. Tot op de universiteit? ,vragen ze dan. En wat ze dan ook vragen is of het kind het ook gaat begrijpen. Het aloude conflict tussen de schoolmeester, die zegt, dat een kind geen aanleg voor zijn vak heeft en de ouder, die terecht zich afvraagt of de schoolmeester er wel hard genoeg aan werkt.

    • Ja hoe lang nog? Net zolang als nodig is. Hij had een vriendje, ik noem hem voor het gemak Twan. Pientere jongen. Kreeg van de lagere school een HAVO advies. Echter, hij maakte geen huiswerk. Hij ging verder VMBO en heeft een diploma op het laagste niveau gehaald. Doet nu iets simpels. Ik denk dan, eeuwig zonde, ik weet zeker dat hij met de juiste begeleiding beter zou scoren als mijn zoon. Veel meer ouders zouden vinger aan de pols moeten houden. Mijn oudste zonen hebben op eigen kracht HAVO en meer binnen gehaald, zij hadden het niet nodig om door mij geholpen te worden.
      Ik leg de zwarte piet niet echt bij de leerkrachten (al ben ik hier en daar kritisch) ik denk dat mijn zoon het niet zo goed doet in een klas en dat de een op een situatie thuis waarbij hij geen kant op kan beter is voor hem. Enne, we houden het zoveel mogelijk gezellig, met koekje en zoooo. Food for the brain! Dat slaan we niet over.

  2. Jammer genoeg heeft niet elk kind jou als moeder.
    Al vind ik het eerst mijn taak als docent om mijn leerlingen iets te leren.
    Maar ook het samenspel in de driehoek; leerling, leraar, ouder blijft een uitdaging!
    Vriendelijke groet,

  3. Mijn collega Natuurkunde heeft mij deze week prachtige animaties met het programma Yenka.nl laten zien. Maar op digischool is ook mooi ondersteunend materiaal te vinden.

    Vriendelijke weekendgroet,

Geef een reactie

