Wintersoep

IMG_8740Vandaag Peulvruchtensoep. Ipv de traditionele spliterwten gebruik ik ‘soup & broth mix” van Tesco. Een mix van gerst, gele spliterwten, groene spliterwten en rode splitlinzen. ± 500 gram varkenslappen, ± 200 gram zuurkoolspek, een grote zak erwtensoepgroente, 5 bouillonblokjes. De graantjes waren voor geweekt. Alles in een pan met 4 liter koud water. Aan de kook brengen en dan net zolang door laten sudderen tot het vlees vanzelf uit elkaar valt. Rookworst erbij, klaar.
Winters is dat een van mijn favorieten. Na een dag hard werken*) lekker op de bank een GijsGans**) soepkom vol geurige warme soep leeg zippen. Liefst met een quiz op de tv. Vanavond wordt dat ‘Pointless’ en ‘Met‑het‑mes‑op‑tafel ‘.
 IMG_8741

*) ik ga zo verder met het omspitten van de voortuin.
**) Zie het stripje. Een ‘GijsGans’ kop is bij ons thuis synoniem voor asociaal veel/groot. De soepkommen in ons huishouden zijn goed voor bijna een halve liter.
GijsGans

8 thoughts on “Wintersoep

  1. Gijs Gans heeft wel mijn manier van koken, het wordt altijd vanzelf ietsjes meer …..
    Smakelijk en succes met de voortuin.

    Vrolijke vakantiegroet,

      • Een half Turks brood door mij zelf belegd.
        Tomatensaus met gekookte prei, kappertjes, olijven, zongedroogde tomaten.
        Daarbovenop blaadjes Basilicum en verschillende kaassoorten.
        Morgen gaat er extra sambal in de saus en gebruik ik de tweede helft van het Turkse brood.
        Makkelijk en vlot te maken.

        Een soepel glas rode wijn doet de rest …..

        Smakelijke groet,

Geef een reactie

