Schotland 2014 – We zijn weer thuis

IMG_9722

Culzean Camping en Caravanning Club aan de kust van Ayrshire. Niet goedkoop.

Ik heb zojuist de tent opgezet op ons voetbalveld. Drogen duurt niet lang en ze kan zo droog weer ingepakt. Misschien voor de laatste keer, ons mooie klein trouwe tentje toont tekenen van ernstige slijtage. In St. Andrews kwam een grote lengte barst in een v/d stokken. Met duc tape is het gerepareerd, alleen er zijn meer mankementjes. In het elastiek in de stokken zag ik diverse zwakke plekken en de elastieken waar de haringen doorheen gaan zijn versleten en slap.


Gaaf was het om door weer en wind en regen en zelfs een brandende zon door het Verenigd Koninkrijk te scheuren. Met de motor op kampeervakantie; een wereld van verschil met autokamperen. De auto is voor watjes vind ik nu bescheiden. Motorrijden in Schotland is veel intensiever. Ik hoef me niet druk te maken waar we heen gaan. Ad doet niets liever dan van te voren allerlei bestemmingen op Google Earth op te zoeken, onderweg kaarten te bestuderen en deze keer had hij de afgedankte gps aan zijn motor vastgelijmd. Dan kon hij niet gestolen worden. Ja, maar er ook niet meer af om hem tegen de regen te beschermen. Een paar dagen was de gps onbruikbaar. Hij ging wel aan, maar in het landen menu mochten we alleen naar Duitsland, Denemarken of Finland. Zakken naar het UK was geen optie. Later kwam dat weer goed.


Afijn, Ad weet meestal de route. Ik weet meestal wel waar we heen willen en ik lees mee op de borden om te zien of ook weet welke afslag van de rotonde de onze is. Maar vaak maakt hij keuzes waarvan ik geen idee heb waarom hij die maakt maar in 9 v/d 10 gevallen komen we goed uit dus ik rij maar mee vertrouwend op zijn navigatie kunsten. Ik vind het al heel wat dat ik, terwijl ik mijn motorrijbewijs amper 16 maanden heb zomaar achter hem aan rij. Want de schotse wegen zijn nog veel slechter dan we al met de auto gezien hadden. Kijk de kuilen, gaten, scherpe bochten, akelige hellingen omhoog en omlaag hadden we al gezien. De single-lane weggetjes met passing point zijn een makkie. De honderden rotondes rij ik routineus links om over. Maar wat ons voor vorig jaar nooit opgevallen was; er zitten lengteribbels in het asfalt. Ook over de grote snellere wegen, kilometers lang. Alsof het asfalt bij aanleg met een hark in de lengte is afgesmeerd. Voor iedereen die op twee wielen rijdt niet fijn. Bloedlink. En toch was het weer een feest om door het UK te rijden. Met alles wat er bij kwam kijken in de vorm van regen en vermoeiende wegen.

Foto’s maken al rijdende is geen optie. Ja, er zijn technieken om je camera op je stuur of je helm te bevestigen. Misschien ga ik daar nog eens werk van maken. Voorlopig maak ik minder foto’s. In deze digitale tijden waarin bijna iedereen trigger happy als een razende foto’s maakt en die allemaal met ons deelt heb ik juist wat minder behoefte om alles maar met de camera vast te leggen. Het rijden door Schotland heb ik op mijn interne netvlies vastgelegd en daar doe ik het mee.

Op woensdag 23/7 kwamen we in een koel en grijs Newcastle aan land. In de ochtend bleef het zo, ik had zelfs even koud onderweg, heerlijk! Onderweg nam het blauw in de lucht de overhand en toen we bij Culzean Castle de camping vonden was het aangenaam weer.

IMG_9722

2 thoughts on “Schotland 2014 – We zijn weer thuis

  1. Ooit trapte in in mijn slaap de achterkant van mijn tent weg. Gelukkig in een droge periode, ik moet er niet aan denken hoe dat is met regen.

    Tja, een beetje vakantie vergt toch meer aan voorbereiding.

    Mooi om je verslag te lezen, woorden blijven toch anders dan beelden.

    Daarom blijf ik gewoon schrijven en laat ik het foto’s maken aan anderen.

    Veel plezier!

    Vriendelijke groet,

    • Ik lag ooit op Terschelling in een krakkemikkig tentje waarvan een van de tentstokken ’s nachts door een wc ganger omver gelopen werd. Aan mijn voeteneind en ik heb me omgedraaid en het opnemen van de schade tot de volgende morgen uitgesteld.
      Mijn reisgenoten hebben later gierend van de lag mijn droge opmerking
      “Dit is een ingestorte tent!” (naar een verbaasde voorbijganger) geciteerd. Zij lagen in een tentje een meter verder en hadden alles gehoord.

Geef een reactie

