Wandelen over Arran – van Lamlash naar Brodick bij 30°C

IMG_9745

Langs het wandelpad.

(25/7/14) Op Arran is het bloedheet. Zeker 30°C iets wat we nog nooit eerder meegemaakt hebben. Op zoek naar een camping hebben we één belangrijke voorwaarde: scha-duw. Pal aan de Zuidkust van het eiland ligt camping I, Seal Shore camping. Heel idyllisch , vlak aan zee met in de verte uitzicht op Ailsa Craig. Helaas alle plekken staan in de brandende zon. Ad en de extraverte excentrieke eigenaar hebben binnen een minuut een hekel aan elkaar. Van camping II op Lochranza weten we dat daar erg veel mitsies rondvliegen. Blijft over camping III over en daar blijven we. Alwaar de eigenaar ons beloofd dat de plekken die hij nog over heeft de hele ochtend in de schaduw zullen staan.

Ik wil nergens meer heen. Zwetend zet ik de tent op en verdwijn meteen naar het douchehok. Daarna wil ik niks meer. Op de boot hadden we al wat lekkers gegeten. Verder hebben we niets meer gedaan. Midden op het veld stond een boom. Daar ben ik met mijn boek gaan liggen wachten op afkoeling.

Helemaal gaar van de hele ochtend rijden, de boottocht en in de hitte zoeken naar een camping.

Helemaal gaar van de hele ochtend rijden, de boottocht en in de hitte zoeken naar een camping.

De volgende dag is het weer warm. Buurman pakt eerst een kaart, bestudeert die, pakt zijn rugzak en loopt weg en blijft de hele dag weg. Ad vermoedt dat het een wandelaar is. Maar voor een wandelaar loopt hij (van en naar het wc huisje) erg langzaam. Daarnaast staat een stel met een dochter en een hond. Een leuke hond, een iets donkere versie van Gromit. Hondje uitlaten daar doen ze niet aan. Hij moest vanmorgen op het veld een grote plas doen en naast de tent van onze Franse buren legt hij een drol. Zijn baas legt koffie & sigaret even aan de kant om het op te ruimen, daarna moet hondje weer aan de pin. Op een strategische plek voor de tent zodat hij de hele camping kan overzien en in de gaten houden.

???????????????????????????????

Om de stijfheid van het motorrijden goed te maken ga ik vandaag wandelen. Iets later dan de buurman verlaat ik de camping. Op zoek naar het pad van Lamlash naar Brodick. Verrassend, daar waar de stoep ophoudt begint het pad. Het terrein was erg heuvelachtig maar dat was niet het zwaarste. Het zwaarste is de brandende zon. Ook vandaag is een +30°C dag.

Bijna drie uur later loop ik Brodick binnen. De Calmac boot vaart net weg. Ik ben op zoek naar 1) iets kouds te drinken en 2) een Internet café. Eerst ‘vind’ (ik liep er toevallig langs) ik het postkantoor. Ik koop kaarten en postzegels. Het ding voor de pinbetaling hangt uitnodigend klaar maar die mag ik niet gebruiken. In het VK kunnen postzegels alleen maar contant betaald worden. Ik vraag maar niet waarom. We waren ooit eerder in Brodick, in 2008 en toen hadden we jongste zoon nog bij ons. 11 jaar oud vermaakte hij zich op de midgetgolf baan terwijl wij toekeken en een koffie dronken. Daar zat ik vandaag weer. In de schaduw met het gebouw in mijn rug. Ik bestel een cola light en de serveerster herkent mij meteen als een buitenlandse. Zelf komt ze uit Hongarije vertelt ze me en het is haar eerste werkdag. Ik wil dus een ‘diet coke’?

De wandeling terug kost me 2 uur. Misschien ligt Lamlash lager dan Brodick. De zon scheen minder fel, de schaduwstukken waren groter en koeler. 17:15 ben ik weer terug. Later eten we in de schaduw van de boom aan een van de vele picnictafels op het terrein Ad had voor eten gezorgd. Gekocht bij een Tandoori waarvan ik nu nog niet weet waar die is. Ver weg kon het niet zijn want Ad ging lopen…..

IMG_9727

Lamlash ’s morgens om een uur of 10

IMG_9733

Het begin van het pad van Lamlash naar Brodick. Fietspaden zie je in het Verenigd Koninkrijk zelden maar wandelpaden des te meer. Wandel in Nederland over de fietspaden, hier kwam ik op het voetpad fietsers tegen.

IMG_9737 IMG_9744  IMG_9746

IMG_9754

In Brodick voer de Calmac boot net weg. Later kwam deze met de volgende lading toeristen.

16:38 kan ik Holy Island in de baai van Lamlash weer zien.

16:38 kan ik Holy Island in de baai van Lamlash weer zien.

Lamlash aan het eind van de middag.

Lamlash aan het eind van de middag.

IMG_9763

2 thoughts on “Wandelen over Arran – van Lamlash naar Brodick bij 30°C

Geef een reactie

