Book Swapping

Ik weet niet meer waar ik het fenomeen voor het eerst gezien heb, de boek swap Kast.

De 'swap' boekenkast van Kintra Farm, Islay. Hier vond ik 'the house at old Vine', door Norah Lofts. Een schrijfster waar ik ooit al veel van gelezen had. Dit exemplaar was gratis. Alleen: nu wil ik deel I en deel III ook weer lezen natuurlijk. Deel I heb ik via Amazon.uk.co gekocht voor maar £2,79. Met de postzegels bleef het net onder een tientje. :-)

De ‘swap’ boekenkast van Kintra Farm, Islay. Hier vond ik ‘The House Trilogy II’, door Norah Lofts. Een schrijfster waar ik ooit al veel van gelezen had. Dit exemplaar was gratis. Alleen: nu wil ik deel I en deel III ook weer lezen natuurlijk. Deel I heb ik via Amazon.uk.co gekocht voor maar £2,79. Met de postzegels bleef het net onder een tientje. 🙂

(27/7/14) Ik lees graag. Op vakantie, bij ‘gebrek’ aan tv en Internet lees ik. Onderweg heb je altijd van die momenten dat er ff niks te doen is. Spannende boeken zijn voor mij een uitkomst. 10 jaar geleden waren we ook op de motor op vakantie in Ierland. Samen op de Honda CX. Voor ons de 2e keer dat we samen naar de Britse eilanden afreisden. Ondanks het weer heb ik er warme herinneringen aan. Het was een natte vakantie en ontdekte ik het voordeel van de regenbroek, daarmee kon je altijd in het gras zitten, regen of geen regen. Afijn, ook toen gold dat we moesten woekeren met de bagageruimte die we niet hadden. Ik liet mijn boek toen ik het uit had achter op een camping bij Dublin. Er lag helaas niets van mijn gading bij, mijn nieuwe boek kwam die vakantie uit de boekwinkel.

Nicci French gaat vaker mee op vakanie.

Nicci French gaat vaker mee op vakanie.

De jaren daarna gingen we met de auto en had ik ‘gewoon’ een stapeltje boeken bij me. Misschien waren de ‘swap’ kasten er toen ook, mij zijn ze niet opgevallen. 2013 gingen we voor het eerst met de motor en had ik op de boot niet een boek bij me. Omdat ik eerder heel bijzondere*) boeken in de veerbootwinkel gevonden had, ga ik altijd even kijken wat ze op een overtocht te koop hebben. Vorig jaar had ik mazzel. Het boek waarvan de BBC een fascinerende tv serie gemaakt had, “the White Queen”, waarvan het ik eerste deel en vanwege de vakantie ook het laatste deel moest missen stond in de uitverkoop. Dat was een Yes! momentje. Zo fascinerend dat ik het een week later uit had. Het volgende boek vond ik op de stadscamping van Ullapool in de recreatie ruimte van het wc/douche/afwas huisje. Het was een Amerikaanse b-thriller. Heerlijk toegankelijk geschreven, gelezen en 4 campings later in een andere ‘swap’ kast achter gelaten.

Sinds vorig jaar zie ik ze op elke camping. Hetzij in receptie voor meestal £1, – of gewoon ergens in een hoekje gratis.

*) Ook in Ierland, had ik een boek bij me. Tijdens de overtocht (Rosslare – Fishguard) over de Ierse zee had ik mijn boek in de auto laten liggen en bleek het autodek tijdens de reis afgesloten. 5 uur met niets te doen? Tijd voor de bookshop. Ik lees altijd een stukje voor ik een boek koop. Het verhaal kan nog zo goed zijn, als het niet leesbaar geschreven is dan wil ik het niet. Al lezende vergeet ik soms alles om me heen. Toen me opviel dat ik al bij blz. 25 was besloot ik het te kopen. “The incident of the dog in the night time” van Mark Haddon. Geweldig boek.

???????????????????????????????

Bunchrew bij de Beauly Firth.

7 thoughts on “Book Swapping

  1. Ik heb je verhalen over Schotland weer gelezen en mooie foto’s heb je gemaakt. Grappig dat je het nu hebt over Ierland want daar ga ik komende maand naar toe. Over die boeken, ik meen dat het in Dusseldorf was, op de kade, daar stond een soort van omgebouwde telefooncel voor boeken die je daar kon achter laten of meenemen. Mooi systeem.

    • Een telefooncel, iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje.
      Ik herinner de tijd nog dat ik een dubbeltje van mijn ouders kreeg om naar huis te kunnen bellen in geval van nood.
      Vriendelijke groet,

        • Met de bus van Bolderman, voor mij -tot mijn verrassing- een ontspannen manier, omdat alles is geregeld en ik achter het station in Zwolle kan opstappen en uitstappen. Ik ga nooit met alle excursies mee, maar kies er 1 of 2 uit, en voor de rest zoek ik dan mijn eigen weg met openbaar vervoer. Die combinatie werkt voor mij heel goed. Ik kijk heel erg uit naar Ierland. Lijkt me ook weer heel mooi.

    • Ik mis de telefooncellen helemaal niet.
      Het verdwijnen is langs mij heen gegaan.
      Mijn vaste toestel is ook verdwenen.
      Mijn mobiele toestel gaat nu weer in de reparatie.

      Altijd bereikbaar ben ik niet, maar ik ben wel teveel online.

      De oudere telefooncellen waar daarentegen wel mooi vormgegeven.
      De opmerkingen verkeerd verbonden of een nummer draaien zijn ook hopeloos verouderd.

      Vriendelijke groet,

Geef een reactie

