Kasteel Visegrad

De weg door het dal.

De weg door het dal.

(25/8/14) Hoever zou lopen zijn naar het kasteel? Dat vroeg ik mij af toen we het uitzicht van onze kamer stonden te bewonderen. Ad dacht dat het wel 50 km kon zijn. Dat leek me sterk al ben ik slecht in afstanden schatten. Google maps gaf de juiste informatie, 5,7 km en de eerste 2,5 km gingen beneden langs de Donau. Moet te doen zijn. In het winkeltje van het hotel ging ik op zoek naar kaart en een zakmes.

“You want to walk to the castle??” het meisje keek me ongelovig aan.
“Hmm”, twijfelde ik, “Zij is een local, wat weet ze wat ik niet weet?”
dus ik herhaal,
“Its only 4 miles, that’s not to far?”
“Well its too far for me, I am lazy!”
De eerste kilometers zijn een makkie door het Donau dal. In Visegrad zie ik een bord naar het kasteel rechtsaf. Ik heb in receptie een eenvoudige kaartje van Visegrad gekregen. Precies dezelfde kaart, maar dan groter en duidelijker staat langs de weg. Ik kan de autoweg naar het kasteel nemen, die gaat kilometers om, of het voetpad naar de Citadel en dat is aanzienlijk korter. Alleen, waar begint dat pad? Natuurlijk loop ik eerst verkeerd. Eerst in stilte tot de eerste hond me in de gaten krijgt. Nageblaft door diverse erfhonden vraag ik een oude man die zich buiten waagde. Eerst met Engels maar dat werkt niet. Met een paar woorden Duits begrijpt hij dat ik het voetpad zoek en hij legt uit dat ik een klein stukje terug moet en dat daar bordjes staan. Na even zoeken vind ik het pad naar de citadel. Het is warm en het pad gaat behoorlijk steil omhoog. IMG_0412Moest ik op Arran nog rekening houden met fietsers en ruiters, dat is hier onmogelijk. Alleen voetpadders kunnen hier omhoog. Druk is het niet, ik kom er 2 tegen. 1½ uur ploeteren later bereik het kasteel. En, wat ik veel belangrijker vindt, een waterkraan. Het kleine flesje water dat ik bij me heb heb ik allang leeg en ik ben uitgedroogd. Met een sloot water in me voel ik me een stuk beter. Ik besluit de koffie maar eens te proberen, met een sandwich en een glaasje limonade. Sandwich en limonade zijn uitstekend, de koffie is de vieste koffie ooit. Smaakt alsof die gisteren de hele dag heeft staan koken en vandaag opnieuw opgewarmd. Ik heb het laten staan en ga opzoek naar het kasteel. Moet ooit een mooi en indrukwekkend kasteel geweest zijn. Geweldig is het uitzicht over het dal en de Donau beneden.IMG_0425IMG_0427

Volgens de kaart is er een ander pad naar beneden, op goed geluk volg ik de bordjes Visegrad op een ander pad. Veel kan er niet misgaan, ik kan de Donau zien en het gaat naar beneden. Stijl naar beneden lopen is ook vermoeiend, ik ben blij als ik er ben.

One thought on “Kasteel Visegrad

Geef een reactie

