Niet besteld: gefrituurde ganzenlever

IMG_0494

Goulashsoup

(26/8/14) Uit eten. Voor de congresgangers gisteren een vrije avond. Visegrad, een klein plaatsje met een kerk en twee kastelen, één supermarktje en heel veel horeca. We wilden het gerecht waar Hongarije beroemd om is, Goulash.
Volgens receptie konden we terecht in het restaurantje bij het pontje aan de Donau. Onze huur pinda bracht ons er vlot heen.
Goulash bleek alleen als soep en voorgerecht op de kaart te staan. Oke, die nemen we. Ik bestudeer de kaart, altijd op zoek naar iets nieuws. Wauw; gegrilde ganzenlever met appel en honing. Ik heb nog nooit ganzenlever gegeten, die kans laat ik niet liggen.
De soep arriveert en is heerlijk. Tot onze verbazing vinden we geen stukje paprika. Wie weet was ze gekruid met paprikapoeder. Verder was het een erg lekker soepje.
Maar, de hoofdgerechten arriveren. Ad krijgt wat hij besteld heeft, maar op mijn bord liggen een paar stukken gefrituurde lever. Ik neem een hapje, het heeft kraak noch smaak en opeens mis ik de appel.

Ik vraag om toelichting en dan blijkt dat ik een ander gerecht heb gekregen. Volgens de serveerster had ik iets anders besteld. Echt niet, na wat pogingen van het personeel om mij tevreden te stellen met de gefrituurde lever ….. maak ik duidelijk dat ik wil wat ik heb besteld.
Het duurt even …. en dan komt er iets heerlijks. De gegrilde appel is bijna lekkerder dan de ganzenlever. Toetje kan er niet meer bij, we rekenen af en gaan terug naar het hotel.
Het is altijd weer een dilemma. Neem je genoegen met wat je krijgt al is het niet wat je besteld had of als er wat anders aan mankeerd?Ad heeft de gewoonte om (balend als een stekker) braaf op te eten wat er op zijn bord ligt. Ik doe dat niet meer. Heel soms als het niet  bestelde ook iets lekkers blijkt te zijn. De prijzen (ook in Hongarije) liegen er niet om en daarvoor  brengen ze maar wat ik besteld heb.
Ooit in Kampen bestelden we de Bouillabaise. €7,50 per kop moest het kosten en ik zat me al te verheugen op een kop heerlijke vissoep. Wat er kwam tartte iedere beschrijving. Afwaswater was het woord dat bij me op kwam. Dun als water, geen vis, en het smaakte helemaal nergens naar. Zuchtend begon Ad aan zijn kop. Ik nam ook 1½ lepel. Maar ik vond het te vies. Serveerster erbij en die ging overleggen met de kok. Volgens de kok was het allemaal volgens authentiek recept bereid en heel goed zo. Ik liet al het gepraat van me af glijden en tot opluchting van Ad kregen we een ander soepje. Wel lekker. Nog steeds heb ik spijt dat ik de serveerster niet uitgedaagd heb om ook eens te proeven van het afwaswater.

3 thoughts on “Niet besteld: gefrituurde ganzenlever

Geef een reactie

