Islay Whisky

(Na Visegrad ga ik verder met mijn Schotland verslag. Het is nog lang niet af)IMG_9968

(Dinsdag 30/7/14) Het motregent als ik opsta. Ik moet er doorheen naar de wc, het is al veel te licht voor een snelle sanitaire stop naast de tent. Terug naar de tent is droog. Ontbijt van Oatcakes met Salmonpaste en koffie. We pakken alles in. Goodbye Kintra Farm.
Op de parkeerplaats van Laphroaig staat een bekende motor, van de Duitser die we op Lochranza al tegen kwamen. De parkeerplaats is klein en met zijn motor had hij verdrijvingsstrepen omgezet tot een motorparkeerplaats. Goed idee, ik doe het ook. Alleen het stukje wat over blijft is niet groot genoeg voor de dikke BMW van Ad.
De tourguide is een ouwe rot. Ook hij heeft zo zijn frustraties over “Health & Safety”. Vroeger hadden alle medewerkers aan het begin van de dag recht op een dram whisky. Bij Laphroaig zelfs vijf per dag. Allemaal afgeschaft en hij was daar helemaal niet blij mee. Al die onzin uit London…..
Zijn verhaal gaat vooral over het moutproces. De meeste distilleerderijen hebben dat uitbesteedt. Hier wordt de gekiemde gerst nog gedroogd boven een turf vuur. Die turf oogsten ze zelf, ook omdat ze een andere kwaliteit willen dan die in de kachel gaat. De turf voor de whisky moet juist extra roken ….. het rookgehalte van de whisky wordt met ppm*) aangeduid. “ppm van wat, welke verbinding?” hoor ik Ad opmerken.

*) Parts Per Million.

IMG_1447bArdbeg is de volgende en we hebben nog weinig tijd. Ad is dan ook zeer geïrriteerd als ik toeter en blijf toeteren omdat hij een slaapzak verliest. Hij had de sjorband rond de uitlaat geslingerd. Daar kan het nylon niet tegen. Een en ander wordt snel terug gepropt en haastig rijdt hij door naar Ardbeg en verdwijnt al snel uit het zicht. Vandaag voor mij maar één rondleiding dus ik doe kalm aan. Het verhaal over de gerstekorrel laat ik vandaag aan me voorbijgaan. Het restaurant van Ardbeg lijkt me veel interessanter. Het ziet er vol uit en ik sta te zoeken naar een tafel. Wat of ik wil? Nou een tafel dus. Er blijkt nog een ruimte te zijn en ik krijg een tafel. Even later een ouder echtpaar naast mij ook. Op het bord met de Specials staat “Ardbeg Crab Chowder”. Die wil ik! Na even wachten komt er een serveerster binnen. Ze loopt mij straal voorbij en vraagt keurig aan het stel wat ze willen. Als ze wegloopt vraag ik of ik ook wat mag bestellen. Bijzonder afgemeten snauwt ze me toe dat ze maar één tafel tegelijk bedient. Er komt nog wel iemand voor mij. Het echtpaar naast ziet het met kromme tenen aan. Never mind, even later kan ik mijn soep bestellen. Ik zit daar prima. Boek erbij en even later een cappuccino.

Ad vond de tour geweldig. Deze gids was een chemicus die Ad alles kon vertellen over het hoe het PPM  van het Peaty gehalte. Er stond al een bord met de namen en structuurformules van de verbindingen die voor de rooksmaak zorgden.

IMG_1444IMG_1443b

 

 

 

3 thoughts on “Islay Whisky

  1. Ergens tussen mijn behaalde diploma’s zit ook nog een certificaat:
    Lifetime lease on a square foot of Islay
    Ooit gaf dit recht op een druppel bij een bezoek aan de distilleerderij.
    Zelf ben ik deze huuropbrengst nog nooit gaan ophalen.

    Toch is Laphroaig wel een van mijn favorieten!

    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

