Nooit meer Cruesli met rozijnen en suiker

IMG_0934Gisteren zat ik in een wachtkamer tijdschriften met recepten te lezen. Een heb ik onthouden: Granola. Op Internet vond ik het later ook. Ik had alleen geen idee dat zelfgemaakte Cruesli Granola heet…… In de la vond ik,

100 gram havervlokken
30 gram hazelnoten (beetje slof)
Ongebakken Cashewnoten
een handje pijnboompitten
en gebroken lijnzaad

Oven voorverwarmen op 180 °C. Zoonlief  verafschuwt rozijnen en aanverwante producten, dus ze gaan er niet door. Noten grof hakken met een groot mes. Alles in een kom doen. Naar wens (2 eetlepels) honing toevoegen en goed roeren. Op een vel bakpapier uitspreiden en in de oven roosteren. Wij gingen daarna verder Duitse woordjes repeteren. Pas toen er heerlijke geuren uit de oven kwamen dacht ik er weer aan. Geen idee hoelang ik ze heb laten roosteren.

9 thoughts on “Nooit meer Cruesli met rozijnen en suiker

  1. Ik herinner mij dat Chris Toen elke maandagochtend muesli kwam maken in Makrobio.
    Volgens zijn speciale recept mengde hij de granen voordat ze even in de oven gingen.
    Cruesli vind ik vooral suikerzoet en eet ik dus nooit.

    Maar met jouw recept voor Granola wil ik weleens gaan experimenteren.
    Nu geniet ik soms van volvette Griekse yoghurt met muesli en extra toegevoegde noten.

    Muesli is toch een Zwitsers woord?
    Cruesli vind ik vooral Amerikaans.
    Granola kan ik niet plaatsen bij een taal. Italiaans misschien of Reto-Romaans?

    Smakelijke groet,

  2. Ziet er lekker uit. Geeft meteen inspiratie tot variatie. Ik denk dat het lekker is met verschillende soorten noten, gedroogd en vers fruit. Veel afwisselingsmogelijkheden, dus.

    • Ik maak het nog steeds om de dag. Met name jongste zoon vindt het heerlijk. Ik vind het ook heerlijk maar voor mij zitten er teveel calorieën in dus ik laat het voor wat het is. Ik proef hier en daar een cashewnootje bij het afkoelen. Ik heb ook een Veganistische variant gemaakt, met suikerstroop. Ik vond in de kast drie aangebroken flessen pannenkoekenschenkstroop ….. die zijn nu in de granola verwerkt

Geef een reactie

