Kringloopwinkels

IMG_7822Mag ik reclame maken voor de Kringloop winkels? Zwolle heeft er een stuk of vijf. Twee zijn non-profit, de andere zijn commercieel. Ik maak regelmatig voor de lol een rondje langs de kringloopwinkels. Heel zelden heb een specifiek doel, zoals een nieuw 2e hands bed voor mijn jongste zoon.

Ik laat me verrassen door wat ik zie. Heel vaak ga ik met lege handen weer naar huis, ik hou niet van spulletjes die ik misschien ooit eens kan gebruiken. Er zijn een paar plekken waar ik altijd even kijk, een daarvan is de boekenkast. Zoonlief las geen boeken tot ik hem deel een van ‘Games of Thrones’ gaf. In het Engels natuurlijk. Hij heeft een maand over de eerste 20 bladzijden gedaan, toen was hij ‘hooked’.

Wij (oudste zoon, jongste zoon en ik) hebben ze nu allemaal gelezen, middelste zoon is halverwege in deel 3. De jongens zijn ook helemaal bij met de tv series die ze ergens op Internet kijken. De kamer van jongste zoon is een grote puinhoop. Laatst was ik op zoek naar eenzame sokken en toen zag ik op een plankje onder zijn bureau alle delen van ‘Game of Thrones’ netjes op een plankje staan. Blijkbaar was hij er trots op. Nu staan de drie delen van ‘the Hungergames’ er ook naast. In mijn boekenkast stond niets meer van zijn gading. ‘Outlander’ spreekt hem nog niet aan. Wat wilde hij nu gaan lezen? Hij had gehoord over ‘the Mazerunner’ en ik bestel deel 1 bij het dikke mannetje. Zoon had liever gezien dat ik de drie delen tegelijk bestelde, zodat hij mooi gelijke boeken heeft om op zijn plankje te zetten. Maar dat doe ik nooit. Misschien blijken ze toch niet zo interessant en dan is het zonde om de complete serie te bestellen. Moeder’s wil bleek hier wet. Het bestelde deel 1 ligt half gelezen naast het bed. 

Een paar weken later. Waarschijnlijk moet ik binnenkort toch ongesteld worden want ik ben met ongekende energie het huis aan het opruimen. Donderdag was de schuur aan de beurt, voor het eerst sinds ik hier woon (pas 12 jaar) en ik vind van alles waar we niks mee doen. Ik bedoel, een goede schop is mooi, twee kunnen er ook handig zijn maar de derde, waar het handvat vanaf is moet weg. Idem voor diverse bloempotten, een koeltasje nooit gebruikt, een melkopschuimer, twee borden die niet meer in mijn keukenkast passen, boventallige koekenpannen waarvan de anti-aanbaklaag betere tijden gekend heeft. En ga zo maar door. Kringloopwinkels zijn ook geschikte plaatsen voor het afvoeren van overbodige spullen waarvan het zonde is om ze weg te gooien.  

Ik lever mijn spullen af bij de achterdeur en loop nog even door de kringloopwinkel. Ik ben al weken op zoek naar een comfortabele hoge stoel voor Ad. Hij is aan zijn rug geopereerd en alleen de hoge tuinstoelen en de computerstoel zitten goed. Zonder succes. Bij de boeken kijk ik ook altijd. En daar vind ik dit. Voor maar 2,50 Euro’s.

IMG_7824IMG_7823IMG_7822

Zoonlief vindt het een geweldige vondst. We zoeken ze op, als je ze op Internet besteld, zijn ze 25,- Pond. Exclusief verzendkosten. En dat ligt hier in de kringloop. Ongelezen, het cellofaan er nog omheen.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan, zegt Ad dan altijd en dat doen we.

3 thoughts on “Kringloopwinkels

Geef een reactie

