Zelf maken: Granola

IMG_8849Zoonlief eet graag Cruesli voor ontbijt. Maar; er zitten altijd rozijnen in. Ez heeft een verschrikkelijke hekel aan rozijnen. Die moeten er eerst met één voor één uitgevist worden. Cruesli bevat veel suiker. Het lijkt wel snoep zo zoet is het. Wachtend in een ziekenhuis wachtkamer vond ik een heel simpel recept om het zelf te maken. Dan heet het anders: Granola. Prima. Thuis ging ik meteen aan de slag met de ingrediënten die in mijn keukenla vond. Havervlokken, een zakje gemende noten, en honing.

De noten waren wat slof maar kwamen heerlijk krokant uit de oven. Het kreeg direct de ‘Thumbs up’ van mijn zoon. Geen rozijntjes echt geweldig en de afwezige suiker werd ook niet gemist. We zijn 1½ jaar verder en ik heb ‘recept’ verder ontwikkeld. Zoonlief weet nu dat hij pinda’s, Pekan noten, amandel en kokosschaafsel niet waardeert. Wel cashew noten, paranoten, hazelnoten en hele amandelen.

De verhoudingen die ik hieronder aangeef komen uit mijn duim.
300 gram Havervlokken
100 gram gebroken lijnzaad
50 gram Cashewnoten ongebrand en ongezouten
50 gram Paranoten ongebrand en ongezouten
100 gram Pijnboompitten/zonnebloempitten/pompoenpitten gemixt
50 gram Tahin Sesampasta
75 gram vloeibare Honing
Oven voorverwarmen op 170°C. Ik meng alles in de weegschaalschaal. Goed mengen. Op ovenbakplaat leg ik een vel bakpapier. Daar stort ik het mengsel op. Midden in de oven, ± 13 minuten roosteren.

IMG_8863bIMG_8872b

Af laten koelen en in een afsluitbare doos doen. Voor hen die wel van rozijnen houden, als de Granola afgekoeld is kunnen de rozijnen en gedroogde appeltjes erdoor.

Granola Gewicht  Prijs  Per Kg Gram  Prijs
havervlokken (Jumbo) 500  € 0,39  € 0,78 301  € 0,23
Gebroken lijnzaad (Zonnatura) 400  € 1,80  € 4,50 101  € 0,45
Cashewnoten ongebrand (Lidl) 200  € 2,49  € 12,45 55  € 0,68
Paranoten ongebrand (Lidl) 200  € 2,49  € 12,45 55  € 0,68
Honing (Jumbo) 450  € 1,39  € 3,09 87  € 0,27
Tahin Sesampasta (Jumbo) 290  € 2,39  € 8,24 51  € 0,42
Pijnboompittenmix (Jumbo) 100  € 1,59  € 15,90 50  € 0,80
 Gewicht 700
 Prijs per Kg  € 5,06

IMG_8878

 

6 thoughts on “Zelf maken: Granola

  1. Granola, muesli of cruesli, Brits, Zwitsers of Amerikaans?

    Een versie aangevuld met Tahin ken ik nog niet.
    Maar dat je zelfgemaakt de lekkerste versie kunt maken wist ik wel.

    Er zijn natuurlijk nog veel meer vlokken en noten die je kunt gebruiken.
    Dank voor jullie recept.

    Smakelijke groet,

    • Op reis ooit aten we gewoon havervlokken met rozijnen en melk, heerlijk. Van mij mogen er wel rozijnen door maar ik eet het toch niet want het zit stampvol calorieën. Omdat ik er sesamzaadjes door deed bedacht ik dat er ook een schep Tahin (had ik) door kon.

Geef een reactie

