Geen vlees, wel vis.

IMG_9042.JPG

Wat zullen we eten is elke dag weer de vraag. Koken vind ik leuk en ik zie het als een uitdaging om het alle mee-eters naar de zin te maken. Verder wil ik zelf ook lekker vinden en moet het gezond zijn. Met veel groente dus. Zoon#2 is voor een paar dagen naar ons in het Noorden afgereisd. Eerst had hij niet zoveel wensen, vond hij het al heel wat dat er voor hem gekookt werd. Thuis moet hij het zelf doen. Woensdag hadden we taco’s, donderdag tagliatelle & Bolognese saus. Lasagne leek hem ook wel wat. Maar zonder gehakt. Lasagne met zalm, gerookte zalm wilde hij graag eens proeven. Een recepten research op internet gaf oneindig veel zalmlasagne recepten. Allemaal met spinazie. Als er een groente is die Zoon#3 niet wil eten is het spinazie. Ik wilde ook wel eens wat anders proberen. De inspraak procedure had ik inmiddels gesloten. In de koelkast lag een nog een flinke zak kastanje champignons, op de markt scoorde ik twee verse courgettes.IMG-20160729-WA0004

Vulling. De champignons sneed ik aan plakjes en samen met een ui in ringen smoorde ik ze kort in roomboter in de koekenpan.
De courgettes sneed ik aan niet te dunne plakjes en ook zij werden in roomboter met zout en knoflook kort gesmoord.
Bechamelsaus. In een pan smolt ik 100 gram boter. Daar ging door 100 gram bloem. Ik roerde het op een zacht pitje tot een roux liet dat een minuutje garen. Beetje bij beetje voegde ik een liter melk toe. Goed roerend met een sterke garde zodat er geen klontjes ontstaan. Even door laten pruttelen met fijngesneden peterselie, één bouillonblokje (vis) en wat gemalen nootmuskaat. Bij het afkoelen vond ik mijn saus iets te dik en heb ik er nog wat melk aan toegevoegd. Na ± 15 min afkoelen heb ik er nog een ei door geroerd. Geen kaas.

Opbouw. In de schaal begon ik met een laagje champignons. Toegedekt met een paar plakjes gerookte zalm. Overgoten met wat bechamelsaus en afgedekt met de eerste laag lasagnebladen. Vandaag kant en klare uit de winkel.
Volgende laag plakjes gesmoorde courgette. Ook een laagje zalm erover, bechamelsaus en lasagnebladen. De laatste champignons, zalm en bechamelsaus met lasagnebladen. Toen de laatste courgette en de rest v/d saus. Er bleef helemaal niets over, dat is heel bijzonder.
Bovenop een laag geraspte Parmakaas en plakjes Mozzarella. Het stond allemaal klaar in de oven en nu (17:43) staat de oven op 175°C en de timer op 40 minuten.IMG_9045.JPG

Het resultaat zag er veelbelovend uit.

IMG_9048.JPGZoon#3 nam ook nog een vriendinnetje mee. Zij begon eerst voorzichtig aan een klein stukje. Het smaakte zo goed dat zij uiteindelijk met de broers steggelde om de laatste stukjes. Kortom: het ging schoon op!

 

One thought on “Geen vlees, wel vis.

Geef een reactie

