Ook op vakantie: Wie vouwt de was?

img-20160810-wa0000Ad gebruikt de woensdag voor allerlei boodschappen en andere zaken die hij wil uitzoeken. De spiritus voor de spiritusbrander is bijna op en in de Schotse supermarkten is dit product niet te vinden. Het personeel waar we het aan vragen kijkt ons niet begrijpend aan. Bij de schoonmaak spullen verkopen ze blitse (en dure!) spuitbussen om de ramen mee schoon te maken. Spiritus, ammonia en schoonmaak azijn schitteren door afwezigheid.  Als ik allang weggelopen en onderweg ben gaat hij met de campinghouder praten over het hoe en wat en waar van dit product. Campingbaas weet het: in Schotland wordt het verkocht als ‘methylated spirit’. Ook weet hij waar: bij het schotse equivalent van een kruising tussen Gamma en Blokker. Iets met home erin. ‘Homebase’. Als ik tussen de modder en rotsige stenen van het wandelpad maneuvreer krijg ik een appje, hij heeft een nieuwe fles brandstof voor de Trangia gescoord. In de spiritus fles zit nog voor 1x koken. Later op Islay als ik hem naar de nieuwe fles vraag kan hij die nergens vinden. In zijn enthousiasme om mij deze foto te kunnen sturen heeft Ad zeer waarschijnlijk de methylated spirit op deze groene vuilnisbak laten staan…..

Het wordt die dag niet meer droog. Onze tent, zeker met het nieuwe luchtbed is erg klein. De camping heeft een poolruimte met stoelen een tv. Het is er droog en op de BBC is een razend interessant programma te zien over quarks en andere deeltjes. Met chips en cider erbij is het best uit te houden. Als ik me verveel ga ik rondkijken wat er in de andere ruimtes te zien is. Aan de overkant van het pad is de waskamer. Ik kom binnen en kijk verwonderd om me heen naar alle apparaten en andere mogelijkheden die de ruimte biedt. Twee vrouwen zijn bezig om de droge was uit een droger op te vouwen. Blijkbaar zag ik er verbaasd uit, en een v/d twee vraagt me;
“Is this your laundry?”.  Nee, die is niet van mij, ik leg uit dat ik gewoon ff kijk wat hier allemaal te zien en te doen is, en of ik het misschien wil gebruiken. Ze gaat verder met vouwen. Meer tegen zichzelf dan tegen de anderen zegt ze; “Some day someone will do this for me, I am sure,” en de andere knikt instemmend. Dan begrijp ik wat ze aan het doen zijn.
“Are you folding someone else’s laundry?” alsof ze elkaar al jaren kennen knikken ze eensgezind.
“By the way, my name is Alice” zegt ze tegen de andere vrouw.
“I am Kim”
Geweldig, ze kenden elkaar helemaal niet. En van wie de was was? Nobody knows.

Geef een reactie

