Cows on the road

School St, even buiten Port Charlotte.

School St, even buiten Port Charlotte.

De volgende morgen doe ik gelijk mijn wandelschoenen aan, rugzak om en verlaat de camping. Zonder koffie, het meisje dat het café exploiteert heeft wel een kaartje in het raam staan dat ze vanaf 9:00 open is, in de praktijk is ze er nooit voor half 10 en voor je een kopje koffie van haar geserveerd krijgt….. Het weer is helemaal fantastisch. Ad heeft andere plannen. Hij wil naar Bruichladdich, Kilchoman en Bunahabhain (de kenner herkent hier drie heerlijke whisky’s). Met de kaart in de hand besluit ik de onderste punt van The Rinns, het westelijk schiereiland van Islay te gaan doen. Het is een pittige afstand, maar er staan weinig wegen op de kaart. Misschien omdat er weinig zijn?

Alsof ze nog nooit een wandelaar gezien hebben....

Alsof ze nog nooit een wandelaar gezien hebben

Alsof ze nog nooit een wandelaar gezien hebben

Grappig, zo fris en uitgerust op de vroege morgen lijkt School St veel mooier dan de dag ervoor toen ik helemaal gaar terug naar de camping sjokte. Heerlijk in gedachten loop ik verder. Ik ben er helemaal aan gewend om alleen te lopen. Ik kijk waar ik naar wil kijken, sta stil waar ik het nodig vind. En vooral: ik ben stil. Niemand die mijn rust met geklets verstoort. De verbaasde blik van de koeien doet me opnieuw vermoeden dat er hier weinig wandelaars zijn. Ik loop verder en geniet van de stilte. Afwisselend in mijn eigen gedachten en genietend van de uitzichten.img_9242

img_9249img_9254Na iets van 7 km kom ik op een naamloze weg, die loopt naar het zuiden. Waarschijnlijk heeft de weg geen naam nodig omdat er maar één weg is? Het wordt steeds warmer. Fleecevest zit allang in mijn rugzak.

Niet mijn beste foto maar de enige waar de stier op stond voor hij een zijpad in gedirigeerd werd.

Niet mijn beste foto maar de enige waar de stier op stond voor hij een zijpad in gedirigeerd werd.

Opeens zie een groep koeien op de weg. Waren het maar koeien, als ik goed kijk zie ik dat er een grote stier voorop loopt. Hmm. Terwijl ik sta te piekeren of ik daar veilig langs kan lopen komt er een klein bestelautootje aanrijden. En voor ik het goed en wel door heb wat er gebeurt, heeft de boer rijdend in de auto met het bewegen van zijn portier de stier een pad in gedirigeerd. Oké!

De koeien weten ff niet waar ze heen willen.

De koeien weten ff niet waar ze heen willen.

Terwijl de stier langzaam en traag verder het pad op sjokt, staan de koeien verbaasd stil op de weg. De boer komt naar me toe en maakt zijn excuses voor de stier-op-de-weg. Hij had ergens een hek open laten staan;
“and the bull went for a wobbling!”
Ook hij vraagt waar ik heen wil en of ik een lift wil.
Nee, ik ben aan het wandelen.
“Waarheen?”
“Nou van Port Charlotte via Kilchiaran naar Port Charlotte.” Ik zie hem mentaal de kaart van Islay bekijken en hij begrijpt mijn plan.
“Ah, a roundabout!”
Later als ik bijna bij de camping ben zie ik hem in zijn bestelautootje weer voorbij rijden.

Een afsteek?

Een afsteek?

20160815_123407bHalverwege de middag kom ik een bord tegen bij een weg die niet op de kaart staat. Nou ja weg, een verhard karrespoor. Bordje erbij met een plaatsnaam die me bekend voorkomt, hij staat op mijn kaart, aan de oostkust van het schiereiland. Een afsteekweg? Doen? Ik heb geen zin in verdwalen maar dit kan niet misgaan. Ik ga ervoor en het blijkt een prachtig weggetje door een stuk bos. Het plaatsje waar ik uitkom, Octofad is zo klein dat ik er geen Horeca vind. Zonder koffie loop ik de A847 terug naar de camping.

 

 

5 thoughts on “Cows on the road

  1. Veel bewondering voor jouw wandelingen. Hele prestatie, die ik je niet na doe. En wat een prachtig land is het toch.

Geef een reactie

