Oatcakes: Nieuwe poging deel I.

Oatcakes batch#1 en #2.

Havermeel is hier in nl haast niet te koop en als ik het vind veel te duur naar mijn zin. Havermout kun je daarentegen in elke super kopen voor een scherp prijsje. Vandaar dat ik mijn havermeel zelf maak, heel simpel, door de havervlokken te malen in mijn keukenmachine. Gaat prima. Het is niet helemaal hetzelfde maar een kniesoor die daarop let.

Ik begon met een recept van de BBC. Ik vond het deeg van batch#1 nog wat stug en brokkelig. Waarschijnlijk heb ik het meel te lang laten malen in mijn keukenmachientje, is het te fijn geworden en dan heeft het meer water nodig. Voor batch#2 gebruikte ik grover gemalen havervlokken.

Ik heb het bij 190°C gebakken in een hete lucht oven. Waarschijnlijk is dat te heet. Nog voor de 20 min voorbij waren was batch#1 al behoorlijk donker. Op internet vond ik later ook de tip dat 150°C in een hete lucht oven heet genoeg is. Volgende keer bak ik bij een lagere temperatuur.

Standaard havervlokken in mijn kleine Kenwood keukenmachine

In minder dan een minuut is het meel

Ik smelt de boter in het warme water. Zag ik ergens op een youtube filmpje.

Uitrollen op het aanrecht. Ik vond het wat droog en stug.

Uitgestoken met een whisky glas natuurlijk….

Misschien is 190°C iets te warm. Ze waren donker voor de 20 voorbij waren.

Het Usher glas vond ik in een kringloopwinkel. Van de whisky had ik nog nooit gehoord.

De tweede batch liet zich al wat makkelijker vewerken

Batch#2 zag er al beter uit.

3 thoughts on “Oatcakes: Nieuwe poging deel I.

Geef een reactie

