Never The Same Color twice

Update: helaas staat mijn  camera nu permanent op deze foute kleuren. Ik bezin mij nog of ik hem ter reparatie aan ga bieden. Het moet een software probleem zijn…..

Camera problemen.
Vanmorgen haalde ik de echte camera van stal om het laatste handwerkproject op de foto te zetten. Tot mijn grote schrik waren de kleuren op het scherm heel raar en slecht. Het deed me denken aan een oude slechte video van vroeger. Herstartje maken, batterijen eruit en weer in, terug naar fabrieks instellingen, het mocht allemaal niet baten. Terugkijken naar eerder gemaakte foto’s bleken die nog wel goed, het lag niet aan het schermpje. Camera is zeker 10 jaar oud, ik vreesde dat ik afscheid moest gaan nemen. Ad speurde (en vond!) het kwikbatterijtje. Maar ook bleek het eruit en erin zetten hielp niet. Terwijl ik koffie ging zetten keek Ad nog ff verder.

Na een paar minuten: “Hij doet het weer!”
Ik: “Wat heb je gedaan?”
Hij: “Dat weet ik niet meer”

Maar na enige tijd doorzeuren wist hij het wel. In het menu kun je bij ‘Video systeem’ kiezen tussen NTSC en PAL. NTSC kende Ad van vroeger en werd ook wel “Never The Same Color twice” genoemd. Terug naar PAL en mijn camera werkte weer als vanouds.
Dat werd een heel dikke zoen!

Ook toen de camera weer naar behoren functioneerde was het nog een heel gedoe voor ik het witte mutsje op de foto had staan. Wit is een lastige kleur! Voor iedereen die wil weten hoe het mutsje gemaakt moet worden hier de link naar de video handleiding. Je moet kunnen haken, dat wel!

2 thoughts on “Never The Same Color twice

Geef een reactie

