Colleen

Zwolle, zondag 9 januari 2011 – 10:40 – mail 174

3°C en zonnig.

Deze dotjes gaan verkocht worden in Leeuwarden, door Ellen.

Juli 1991

We waren verhuisd van het geïsoleerde buitengebied naar Veldhuizen, een oude nieuwbouwbuurt in Ede. We, dat waren mijn zonen Jos (4½) Tas (2½) en vier katten, Anansi en Kassandra beide ± 2 jr, en twee kittens van een week of 6 die ik nog niet kwijt was.

Het was de eerste week van de grote vakantie. Op ons vorig adres woonden we in het verlaten buitengebied aan een drukke weg. Geen kinderen in de buurt om mee te spelen. Op die eerste maandag daar in Ede deed Jos de voordeur open en riep naar buiten;

“WIJ HEBBEN JONGE POESJES!”

Woep, alle kinderen t/m 12 uit de straat had ik binnen. Het waren er niet zoveel, een stuk of 5-6. Aan ruimte geen gebrek, de huiskamer annex keuken was zeker 3x groter dan mijn vorige huiskamer.

Halverwege stond het naaimachien meubel. Was ik daarvoor nog gewend dat ik pas met de naaimachien aan de slag kon als de jongens sliepen, op die dag lukte het zowaar voor het eerst dat ik iets kon maken, terwijl de jongens gewoon thuis waren.

Ik zie zo voor me dat ik daar bezig was, terwijl de jongens achter mij speelden. Ook nog wat ik maakte, een lapjes beer. Een patroon uit de Ariadne uit de tijd dat er in de Ariadne nog leuke patronen stonden. Ik knipte en naaide, de jongens waren heerlijk bezig. Tas kwam af en toe eens kijken, de beer werd voor hem.

Sterker nog, de beer werd ZIJN lievelings knuffel. Aanvankelijk had de beer een paar simpele knopen als ogen. Winkel centrum de Bellenstein bleek een winkel te hebben waar het leek alsof ze bijna niks verkochten maar als je iets vroeg dan was het vaak,

“Ja hoor,” en ging er ergens een laatje open, en lag daar het gezochte. Zo was er een laatje vol met echte berenogen, en kreeg de beer een paar plastic ogen. Ogen die meerolden, mooier kon niet.

Een echte knuffel heeft een naam natuurlijk. En dat niet beer of lappie of zo, een ECHTE naam. Wekelijks hoogtepunt op tv was toen een tekenfilm serie “Ceddie”

Kleine Ceddie Erol leeft met zijn ouders in een populaire wijk van New York. Na de plotse dood van zijn vader, wordt hem verteld dat hij de enige erfgenaam is van adel van zijn vaders kant. Hij krijgt de titel ‘Lord Fauntleroy’ en vertrekt naar Engeland om in zijn kasteel en bij zijn grootvader, de graaf van Dorincourt, te wonen. Tekenfilmserie over de intelligente, vrolijke, maar ondeugende Cedric. Uitgezonden door de EO van 29 november 1990 tot 19 september 1991 NED. 3

Jos en Tas vonden het prachtig. Als de kleine Cedric bij zijn opa in Engeland gaat wonden krijgt hij daar een vriendinnetje, Colleen. En dat werd ook de naam van de beer.

En Colleen ging natuurlijk overal mee naar toe. Deze foto is gemaakt op de Peuterspeelzaal ‘Het Zonnetje’ Rechts achter is Tas (donker bloesje) druk aan het paardrijden. Beer Colleen ligt te wachten onder de bloemen.

Vandaag, bijna 20 jaar later, maak ik er weer een. Voor wie? Weet ik nog niet.

Geef een reactie

